Netprofilen tiedotteet

Tutkimus: Pohjoismaiden pankit tippuneet kehityksen kelkasta

Kirjoittanut Christina Forsgård | 6.9.2016 9:55

 

- TCS tutki pohjoismaisten pankkien maksuprosesseja
- Vertailu osoitti, että kansainväliset pankit ja fintech-toimijat ovat selvästi suomalaisia ketterämpiä ja pidemmällä digitalisaatiossa
- Suomalaiset pankit ovat Pohjoismaiden hitaimpia maksuprosessien tarkistajia

IT-palvelutalo Tata Consultancy Servicesin vertailututkimus Pohjoismaiden pankkien maksuprosesseista osoittaa, että kansainväliset kilpailijat ja ketterät fintech-toimijat voivat vallata alaa Pohjolassa. Pohjoismaiden pankit ovat keskimääräistä heikompia muun muassa maksuprosessien laadussa, maksuliikenteen nopeudessa ja maksujen täsmäytyksessä.

Tutkimustulosten mukaan maksusuorituksen tarkistaminen kesti Pohjoismaiden pankeilta 40 prosenttia kauemmin kuin kansainvälisiltä pankeilta. Myös maksusuoritusten tarkkuus oli Pohjoismaissa yhdeksän prosenttia heikompi.

Pohjoismaiden keskinäisessä vertailussa Suomi on hännänhuippu. Tässä esimerkkinä yksittäisen prosessin tarkastuksen kesto maittain:

 Kansainväliset kilpailijat: 4,00 päivää

Tanska: 5,87 päivää
Norja: 6,06 päivää
Ruotsi: 6,15 päivää
Suomi: 8,72 päivää

"TCS on teknologiayritys, joka etsii jatkuvasti mahdollisuuksia palvelemiensa toimialojen digitalisaation edistämiseen. Pankkitoimiala on tästä hyvä esimerkki. Pankkien toimintojen läpivalaisu osoittaa, että pankkien prosessien ja asiakkaan vastaanottaman palvelun välillä on esteitä. Pohjoismaiden pankkien on muokattava taustajärjestelmänsä uuteen uskoon digiteknologian avulla. Kun prosessit ja toimintamallit saadaan ketteriksi ja responsiivisiksi, asiakastyytyväisyys paranee varmasti", sanoo TCS:n Euroopan johtaja Amit Bajaj.

Pohjoismaiden pankkien kokonaisarvosana maksusuoritusten toteuttamisessa oli selvästi kansainvälisiä kilpailijoita heikompi. Pohjoismaissa maturiteetti eli kypsyysaste oli keskimäärin 2,7 ja kansainvälisillä kilpailijoilla 3,5 siitä huolimatta, että asiakaskohtaisten transaktioiden määrä on Pohjoismaissa huomattavasti alhaisempi.

Tutkimustulosten perusteella Pohjoismaiden pankit osoittivat valmiutta transformaatioon esimerkiksi modernien palvelualustojen luomisessa ja raportoinnin automatisoinnissa. Toteutukset ovat kuitenkin yhä kesken.

Tutkimus suosittelee asiakkaiden kuuntelua ja vuorovaikutuksen lisäämistä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa sekä mobiilien maksuratkaisujen kehittämistä. Prosessien ja maksusuoritusten tarkkuuden kehittäminen onnistuisi esimerkiksi ohjelmistorobotiikan ja automatiikan avulla.

Tutkimusraportin voi ladata osoitteesta  https://www.mynewsdesk.com/fi/tata-consultancy-services-tcs/documents/tcs-nordic-banking-report-59260

Lisätietoja:

Mark Woods, Marketing Communications Manager, TCS Nordic
040 159 2350
mark.w@tcs.com

Antti Möller, Netprofile Finland
044 545 5698
antti@netprofile.fi

TCS Nordic
TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991 ja investoinut markkina-alueeseen asiakkaidensa eduksi. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa Pohjoismaissa vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen seitsemänä viime vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2016 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo neljännen kerran peräkkäin. Pohjoismaista Ruotsi, Tanska ja Norja kuuluivat markkinoihin, joilla TCS saavutti kärkipaikan.

Tata Consultancy Services Ltd (TCS)
Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö tuottaa globaaleille yrityksille tuloksia ja toimitusvarmuutta, johon mikään muu yritys ei yllä. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitusvarmuuden taustalla on yhtiön ainutlaatuinen Global Network Delivery Model™ -malli. TCS on osa Tata-ryhmää, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 353 000 konsulttia 45 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2016 päättyneellä tilikaudella 16,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu National Stock Exchange- ja Bombay Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.