Kuulokevalmistaja Plantronics ja Oxford Economics -tutkimuslaitos ovat julkaisseet maailmanlaajuisen tutkimuksen avokonttoriympäristön vaikutuksesta työhön. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, mitä työntekijät kaipaavat työympäristöltään ja mitä toimenpiteitä työnantajan pitää tehdä työn mielekkyyden ja tehokkuuden lisäämiseksi.
Oxford Economics haastatteli yli 1200 esimiestä ja työntekijää. Haastateltavat edustivat monen eri toimialan yrityksiä Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Intiassa, Kiinassa ja Australiassa. Lisäksi haastateltiin erikseen johtajia, jotka olivat jo ryhtyneet ratkaisemaan avokonttorin tuottavuudelle ja yhteistyölle aiheuttamia ongelmia.
Tutkimuksen keskeisiä huomioita olivat mm:
"Melu ja muut häiriötekijät vaikuttavat merkittävästi tuottavuuteen", sanoo Oxford Economicsilla tutkimusta johtanut Edward Cone. "Yrityksillä on keinot näiden ongelmien ratkaisuun, mutta niiden pitää ensin tunnustaa ongelman olemassaolo".
Tutkimusraportissa annetaan työnantajille seuraavat suositukset työn tuottavuuden parantamiseksi:
Työntekijöiden tyytyväisyys ja tehokkuus näkyvät suoraan yrityksen taloudellisessa menestyksessä. Myös työntekijät itse haluavat tehdä työnsä tehokkaammin. Tutkimuksessa todetaan, että yritysten kannattaa panostaa toimitilojen hyvään suunnitteluun, teknologian järkevään käyttöön sekä parempaan työn ja muun elämän tasapainoon.
Lisätietoja:
Pasi Hautala, Plantronics
040 663 7007
pasi.hautala@plantronics.com
Toni Stubin, Netprofile
040 865 6560
toni@netprofile.fi
Tietoja Plantronicsista
Plantronics on maailman johtava kuulokevalmistaja ja audiotekniikan edelläkävijä. Sen tuotevalikoima ulottuu yritysten viestintälaitteista kuluttajien bluetooth- ja pelikuulokkeisiin. Alun perin kaupallisen lentoliikenteen tarpeisiin kehitettyjä tuotteita käyttävät nykyään muun muassa hätäkeskukset, lennonjohtajat, kaikki Fortune 100 -listan yritykset sekä kuluttajat kaikkialla maailmassa. Lisätietoa: www.plantronics.com