Netprofilen tiedotteet

TCS:n Crystal Ball antaa kuluttajille vallan omiin tietoihinsa

Kirjoittanut Juha Frey | 26.5.2017 7:51

 

  • Merkittävä teknologinen läpimurto päästää kuluttajat hallitsemaan omia henkilötietojaan
  • TCS Crystal Ball on jo nyt valmis vuonna 2018 voimaan tulevan EU-lainsäädännön vaatimuksiin tietojen läpinäkyvyydestä
  • Teknologia mahdollistaa uudenlaisten tiedon markkinapaikkojen synnyn

 

IT-palvelutalo Tata Consultancy Services (TCS) on julkistanut merkittävän teknologisen läpimurron tietosuojan alalla. TCS Crystal Ball -niminen ratkaisu ottaa huomioon EU:n uuden tietojen läpinäkyvyyttä koskevan GDPR-asetuksen vaikutukset. Vuonna 2018 voimaan tuleva säädös antaa eurooppalaisille kuluttajille mm. pääsyn heitä itseään koskeviin tietoihin, joita yritykset ja rahalaitokset ovat tallentaneet.

Tietosuoja on todellinen huolenaihe jokaiselle, joka on antanut tietojaan eri organisaatioille esimerkiksi pankista lainaa hakiessaan tai nettiostoksia tehdessään. Maailman talousfoorumin tiedot kertovat, että 78 % kuluttajista ei luota siihen, miten organisaatiot käsittelevät heidän henkilötietojaan.

Vastaavasti 67 % on sitä mieltä, että yritykset utelevat liikaa tietoja tarjoamatta vastapalveluksena riittävää läpinäkyvyyttä. Merkillepantavasti 80 % kuluttajista ymmärtää, että heidän henkilötiedoillaan on vaihtoarvoa ja he haluavat saada niiden käytön hallintaansa.

Tietoturvan perinteinen ongelma on tasapainoilu sen kanssa, miten paljon henkilötietoja tarvitsee näyttää organisaation työntekijöille tai eri osapuolille transaktion toteuttamiseksi. TCS Crystal Ball tarjoaa alustan, joka toimii palvelukerroksessa samaan aikaan sekä tietosuojan valvojana että takaajana organisaatioiden ja niiden asiakkaiden tietojen välillä. Se määrittää rooleihin perustuvan tietojen häivyttämisen avulla, miten yksittäiset asiakastiedot näkyvät yrityksen eri käyttäjille. Crystal Balliin voidaan myös määrittää protokollia, jotka kysyvät kuluttajilta suoraan luvan eri henkilötietojen näyttämiseen.

Näiden toimien avulla yksityishenkilöt pääsevät jo pitkälle omien tietojensa hallinnoinnissa, samalla kun myös yrityksen tiedot voidaan pitää turvassa. Tietosuojan tutkimusta ja kehitystä johtava TCS:n päätiedemies Dr Sachin P Lodha sanoo, että TCS Crystal Ballin tarjoamat tietosuojatyökalut on helppo asentaa vanhoihin järjestelmiin, joista olennaiset tietosuojan hallintatoiminnot puuttuvat.

Kun tietojen näkyvyyttä kontrolloidaan TCS Crystal Ballin avulla, yritysten järjestelmien tietoturva paranee, samalla kun siihen lisätään tulevan EU-lainsäädännön edellyttämät tarkastukset.

TCS:n Euroopan innovaatiojohtaja Tommi Mäkinen kuvailee TCS Crystal Ballia seuraavasti: ”Nyt on alkamassa tietosuojan uusi aikakausi, mikä on hyvä asia. TCS Crystal Ballin avulla kaikilla osapuolilla on selvät vastuut sekä läpinäkyvyys tietoihin. Kuluttajat voivat ratkaisumme avulla hallita tietojansa aktiivisesti reaaliajassa. TCS Crystal Ball tarjoaa niin rahalaitoksille, vähittäiskaupalle ja vakuutusyhtiöille kuin valtion- ja kunnanhallinnoille vakaan alustan, jonka päälle voi rakentaa kaikissa transaktioissa välttämättömän luottamuksen kuluttajien ja organisaatioiden välille.”

TCS Crystal Ballin demototeutuksia ollaan nyt ottamassa käyttöön useissa eri toimialojen yrityksissä Pohjoismaissa. Se on tulosta TCS:n yli kymmenen vuoden ajan tekemästä tutkimus- ja kehitystyöstä tietosuojan alalla. TCS:n kehittämä dynaaminen tietojenhäivytysratkaisu Dynamic Data Masker on erinomainen esimerkki toimivasta ratkaisusta, joka on tuonut pankkitoimialalle uuden tietosuojakerroksen.

”TCS on jälleen kerran muita edellä IT-kehityksessä. Uskon, että TCS Crystal Ball ei tuo pelkästään uudenlaista läpinäkyvyyttä kuluttajien transaktioihin, vaan sen avulla yritykset voivat kehittää myös uusia tulolähteitä. Kun kuluttajat tunnistavat tietojensa kaupallisen arvon ja saavat niiden hallintaan TCS Crystal Ballin kaltaisen ratkaisun, ei mene pitkään ennen kuin pääsemme todistamaan uudenlaisten datan markkinapaikkojen syntyä”, Mäkinen ennustaa.


Lisätietoja
Mattias af Geijerstam
TCS Director of Communications, Nordic Region
mattias.afgeijerstam@tcs.com
+46 723 989 188

TCS Nordic

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991 ja investoinut markkina-alueeseen asiakkaidensa eduksi. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa Pohjoismaissa vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen kahdeksana viime vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2016 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo neljännen kerran peräkkäin. Pohjoismaista Ruotsi, Tanska ja Norja kuuluivat markkinoihin, joilla TCS saavutti kärkipaikan.

Tata Consultancy Services Ltd (TCS)
Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö tuottaa globaaleille yrityksille tuloksia ja toimitusvarmuutta, johon mikään muu yritys ei yllä. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitusvarmuuden taustalla on yhtiön ainutlaatuinen Global Network Delivery Model -malli. TCS on osa Tata-ryhmää, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 387 000 konsulttia 45 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2017 päättyneellä tilikaudella 17,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange of India -pörsseissä Intiassa. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.