•AA+-luokitus ja BSI-brändi-indeksi 78,3 (Brand Strength Index) on korkein IT-palvelualan yrityksen saama tulos
•TCS säilytti 4. sijan brändiarvon osalta. Kuuden vuoden aikana arvo on kasvanut 286 %, mikä tekee TCS:stä listan nopeimmin kasvaneen brändin
•TCS sai vuonna 2015 yli 30 palkintoa brändistään ja markkinoinnistaan
IT-palveluyhtiö TCS on luokiteltu maailman vahvimmaksi brändiksi IT-palvelualalla. Luokituksen myönsi Brand Finance, joka on maailman johtavia brändinarviointiyrityksiä.
Brand Financen jokavuotisessa raportissa arvioidaan tuhansia maailman huippubrändejä ja määritellään niistä vahvimmat ja arvokkaimmat. Vuoden 2016 raportissa TCS sai korkeat arvosanat muun muassa tunnettuudessa, lojaliteetissa, henkilöstötyytyväisyydessä ja yritysmaineessa. TCS:n brändin vahvuutta mittaavaksi indeksiksi tuli 78,3 pistettä ja yritys saavutti AA+-luokituksen, mikä tekee siitä maailman vahvimman IT-palvelubrändin. Kaikki toimialat huomioiden vuoden 2016 vahvin brändi oli Disney, ja Apple puolestaan arvioitiin arvokkaimmaksi brändiksi.
TCS on myös ollut nopeimmin kasvava IT-palvelubrändi. Yrityksen brändin kokonaisarvo on kasvanut vuonna 2010 määritellystä 2,34 miljardista dollarista tämän vuoden 9,04 miljardiin. Kasvuvauhdiksi tulee huimat 286 %.
Brand Financen pääjohtaja David Haigh sanoo: "TCS:n asiakaslähtöisyys on keskeinen tekijä yrityksen menestyksessä, mutta numeroita tarkemmin tutkimalla huomaa myös vahvat nousussa olevat tulokset brändi-investointien ja henkilöstötyytyväisyyden kohdalla. TCS:stä on tullut IT-palvelualan voimatekijä ja vahvin brändi. Sen brändivoima on kiistämätön."
TCS:n pääjohtaja N. Chandrasekaran sanoo: "Asiakaskeskeisyys on yrityksemme ydinarvo ja TCS:n brändin kasvun avaintekijä. Meidän 344 000 työntekijäämme ovat parhaita brändilähettiläitämme, ja he ovat auttaneet nostamaan brändimme toimialan huipulle. Haluan onnitella jokaista työntekijäämme sekä myös monia asiakkaitamme, jotka ovat tänä vuonna mukana Brand Financen listalla maailman huippubrändien joukossa. Innovatiivisten digitaalisten strategioidemme avulla luomme lisäarvoa asiakkaillemme ja autamme vahvistamaan sekä heidän brändejään että TCS:n omaa brändiä myös tulevaisuudessa."
Viimeksi kuluneen vuoden aikana TCS on investoinut useisiin strategisiin toimenpiteisiin brändinsä vahvistamiseksi. Yrityksen brändinhallinta, PR-toiminta, sponsoroinnit, työntekijäbrändi ja yhteisöhankkeet ovat vuoden 2015 aikana saaneet yli 30 palkintoa eri puolilla maailmaa.
TCS on käyttänyt digitaalista osaamistaan myös brändinrakennuksessa. Hyvä esimerkki tästä on ElectUK-älypuhelinsovellus, joka tehtiin lisäämään äänestäjien kiinnostusta Ison-Britannian parlamenttivaaleihin. Innovatiivinen appsi toi käyttäjien kännyköihin big dataa hyödyntävän sosiaalisen median analytiikkatyökalun. Se sai useita palkintoja, kuten Social Buzz Awardsin "Paras mobiili brändikampanja" sekä PRCA:n myöntämä teknologiasektorin PR-palkinto.
Oivallinen nuorisoraportti puolestaan sai Gold rating for Communications -palkinnon Corporate Engagement Awards 2015 -tilaisuudessa. Tunnustuksena digitaalisista hankkeistaan TCS oli myös Forbes-talouslehden listalla maailman innovatiivisimpien yritysten joukossa.
Sponsoroinnin osalta TCS panostaa näkyvästi maratonjuoksuun toimimalla seitsemän kilpailun pääsponsorina. Vuonna 2015 maailman suurimman maratonin, TCS New York City Marathonin, hashtagia #tcsnycmarathon katsottiin yli 588 miljoonaa kertaa Twitterissä ja Instagramissa. Lisäksi TCS:n kehittämä virallinen kisasovellus ladattiin yli 272 000 kertaa. Amsterdamin maratonin yhteydessä järjestetty sosiaalisen median brändikampanja sai myös useita tunnustuksia, kuten Digital Impact Awardsin "Best use of Digital" -palkinnon. Brändikampanjan tunnus oli #TCSsuperheroes, ja sen ajatuksena oli korostaa jokaisen juoksijan taustalla olevaa henkilökohtaista sankaritarinaa.
Vuonna 2015 TCS on myös saanut parhaan työnantajan palkintoja kaikilla päämarkkina-alueillaan. Asiakaskeskeinen toimintamalli toi tunnustuksen 1470 johtotason henkilöltä Euroopassa, jotka sijoittivat TCS:n ensimmäiseksi sekä toimitusvarmuuden että asiakastyytyväisyyden osalta. TCS on myös nostanut merkittävästi brändinsä läsnäoloa alan tilaisuuksissa, kuten esimerkiksi Maailman talousfoorumi Davosissa, SIBOS, Dreamforce, TCS Summit, Oracle OpenWorld sekä Sapphire, jossa TCS sponsoroi yhdessä SAPin kanssa tämän vuoden pääesiintyjäksi Grammy-palkitun rockyhtyeen Coldplayn.
Lisätietoja:
Jirimiko Oranen, viestintäjohtaja, TCS, Pohjoismaat
jirimiko.oranen@tcs.com
+358 40 756 6655
TCS Nordic
TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Islannissa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa Pohjoismaissa vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen kuutena viime vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2015 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo kolmannen kerran peräkkäin. Yhtiö sijoittui listan kärkeen kahdeksassa maassa, joihin kuuluivat Pohjoismaista Ruotsi, Tanska ja Norja.
Tata Consultancy Services Ltd (TCS)
Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö tuottaa globaaleille yrityksille tuloksia ja toimitusvarmuutta, johon mikään muu yritys ei yllä. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitusvarmuuden taustalla on yhtiön ainutlaatuinen Global Network Delivery Model™ -malli. TCS on osa Tata-ryhmää, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 344 000 konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella 15,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu National Stock Exchange- ja Bombay Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.
Brand Finance
Brand Finance on maailman johtava brändin arvioija ja strategiakonsultointiyritys, jolla on toimistoja yli 15 maassa. Tuotamme selkeitä näkemyksiä markkinoijille, brändien omistajille ja sijoittajille määrittelemällä brändien taloudellisen arvon. Brand Finance on strategian, brändäyksen, markkinatutkimuksen, visuaalisen identiteetin, rahoituksen, verotuksen ja aineettoman omaisuuden asiantuntija. Se auttaa asiakkaita tekemään oikeita päätöksiä, jotka maksimoivat brändin ja liiketoiminnan arvon sekä toimii siltana markkinoinnin ja talousosaston välillä.