Netprofilen tiedotteet

Millenniaalit pakottavat kaupan uudistamaan asiakaspalvelunsa

Kirjoittanut Christina Forsgård | 29.1.2016 9:59

 

TCS ennustaa tuoreessa raportissaan, että seuraavat viisi vuotta mullistavat vähittäiskaupan. Kauppiaiden on siirryttävä kokonaisvaltaisesti kanavariippumattomaan asiakaspalveluun. Neuroautomaatio on vähittäiskaupan uuden sukupolven tärkeimpiä työkaluja.

Kauppojen on kehitettävä IT-järjestelmistään nopeampia ja yksinkertaisempia, jos ne eivät halua jäädä kilpailijoidensa jalkoihin. IT-palveluyhtiö Tata Consultancy Services (TCS) ennustaa vähittäiskaupalle suunnatun Forum-raporttinsa seitsemännessä numerossa, että vähittäiskauppa muuttuu seuraavien viiden vuoden aikana enemmän kuin edellisinä 50 vuotena – ja tämä muutos on suurimmalta osin digitalisaation aiheuttamaa.

Muutosvoimat hyökkäävät kahdesta suunnasta: Ensinnäkin toimialan sisällä suoraan digitaalisiksi syntyneet yritykset haastavat vähittäiskaupan perinteiset mallit ja nostavat asiakaskokemuksen ja sitouttamisen riman uudelle korkeudelle.

Toisen rintaman muodostavat nuoret sukupolvet, millenniaalit, joilla on nyt sekä vaikutusvaltaa että ostovoimaa – ja he haluavat palvelua kaikissa kanavissa. Uudet sukupolvet eivät enää leikkaa irti tarjouskuponkeja lehdestä tai tulosta niitä paperille, vaan haluavat käyttää niitä älypuhelimellaan. Jos kännykkäkuponkia ei voi käyttää kivijalkakaupassa, he lähtevät saman tien ulos ostamatta mitään. Tutkimuksen mukaan 68 prosenttia millenniaaleista haluaa saumattoman ostokokemuksen kanavasta riippumatta.

Raportti suosittelee vähittäiskauppiaita muun muassa yhtenäistämään ja yksinkertaistamaan sovelluksensa, järjestelmänsä ja datakeskuksensa. Lisäksi kauppoja kannustetaan ottamaan käyttöön avointa lähdekoodia ja pilvipalveluja sekä tutustumaan neuroautomaation mahdollisuuksiin.

”Kanavasta riippumattoman ostokokemuksen luomiseksi on saatava koko joukko erilaisia prosesseja ja teknologioita toimimaan yhteen. Tämä ei ole mikään helppo tehtävä. Tarvitaan reaaliaikaista kohdennettua markkinointia, asiakkaan perustietojen määritystä, markkinointiautomaatiota, yksityisyyden suojaa ja MyDataa. Lisäksi pitää pystyä tunnistamaan asiakaskäyttäytymisen mallit sekä netissä että reaalimaailmassa, puhumattakaan mobiilista ja esineiden internetistä”, sanoo TCS:n digitaalisesta transformaatiosta vastaava johtaja Tommi Mäkinen.

”Uskomme kuitenkin, että lähitulevaisuudessa neuroautomaatio on merkittävässä roolissa sekä vähittäiskaupan että muidenkin toimialojen IT-haasteiden ratkaisemisessa. Yritykselle tuo lisäarvoa se, että aletaan tehdä uusia ja parempia asioita sen sijaan että keskityttäisiin ainoastaan tekemään vanhoja asioita tehokkaammin.”

Forum-raportin mukaan neuroautomaatio eli ihmisaivojen toimintaa jäljittelevä itseoppiva järjestelmä on avainasemassa, kun vähittäiskauppa ja muutkin toimialat kehittävät IT-järjestelmiään vähemmän ihmistyötä vaativiksi. Tämä nopeuttaa päätöksentekoa sekä vapauttaa ihmisten luovuuden ja älykkyyden tekemään monimutkaisempia asioita, jotka tuovat yritykselle enemmän arvoa.

Vähittäiskaupan IT-palvelujen tulevaisuudesta ja haasteista voi lukea lisää Forum 7 -julkaisusta.

Lisätietoja:
Jirimiko Oranen, viestintäjohtaja, TCS, Pohjoismaat
jirimiko.oranen@tcs.com
+358 40 756 6655

TCS Nordic
TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Islannissa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa Pohjoismaissa vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen kuutena viime vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2015 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo kolmannen kerran peräkkäin. Yhtiö sijoittui listan kärkeen kahdeksassa maassa, joihin kuuluivat Pohjoismaista Ruotsi, Tanska ja Norja.

Tata Consultancy Services Ltd (TCS)
Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö tuottaa globaaleille yrityksille tuloksia ja toimitusvarmuutta, johon mikään muu yritys ei yllä. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitusvarmuuden taustalla on yhtiön ainutlaatuinen Global Network Delivery Model™ -malli. TCS on osa Tata-ryhmää, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 344 000 konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella 15,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu National Stock Exchange- ja Bombay Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.