Netprofilen tiedotteet

Media on mielipidevaikuttaja myös Twitterissä: Case Ukraina

Kirjoittanut Juha Frey | 31.3.2014 15:46

Medialla on vahva rooli yleisen mielipiteen muodostumisessa. Vaikka sosiaalisesta mediasta ja erityisesti Twitteristä on tullut keskeinen tiedonvälityskanava kriisitilanteissa ja sotatoimialueilla, kaikki twiitit eivät vaikuta samalla tavalla.

Netprofile ja TweetAtlasin kansainvälinen tutkimusyksikkö seurasivat Ukrainan kriisin englanninkielistä Twitter-virtaa 8.-18.3. välisenä aikana. Kenen ääni kuului ja kuinka kauas?

Ukrainan kriisistä liverrettiin seurantajakson aikana noin 2,4 miljoonaa englanninkielistä twiittiä. Ne tuottivat peräti 15 miljardia näyttöä, mikä kertoo kriiseihin liittyvän tiedonvälityksen räjähdysmäisestä nopeudesta ja laajuudesta. Medialähteiden ja toimittajien osuus twiiteistä oli vain 17 %, mutta niiden twiitit ja uudelleentwiittaukset muodostivat peräti 62 % kaikista näytöistä eli lähes 9,5 miljardia näyttöä.

Kriisit herättävät maailman mielenkiinnon ja Twitter tarjoaa mahdollisuuden tuottaa, seurata ja levittää viestejä tehokkaasti kaikkien tietoisuuteen. Mutta pystyykö Twitter sittenkään välittämään paikalla olevien todellisten kokijoiden ja oikeiden tapahtumien kulun?

Twiittivirrasta tehty analyysi osoittaa, että medialähteillä ja toimittajilla on runsaasti seuraajia, jotka myös aktiivisesti jakavat median tuottamia sisältöjä. Median välittämät Twitter-viestit leviävät tehokkaasti ja niillä on siten selkeä vaikutus yleisen mielipiteen ja ymmärryksen muodostumiseen.

Lukuisat maailmanhistorian suurtapahtumat, erityisesti sodat ja ristiriidat, ovat osoittaneet propagandan olevan tehokas keino vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin. Twitter-viestien analyysi osoittaa, että medialla on edelleen vahva rooli yleisen mielipiteen muodostumisessa, myös sosiaalisen median kanavissa.

Kuva (klikkaa suuremmaksi):

Analyysi on luotu Netprofilen ja TweetAtlasin kansainvälisen tutkimusyksikön yhteistyönä ja se perustuu Twitter-viesteihin ajalla 8.-18.3.2014.

Lisätietoja:

Jarkko Jokirinta, TweetAtlas
jarkko.jokirinta@tweetatlas.com

Christina Forsgård, Netprofile
christina@netprofile.fi