Lenovon datakeskusryhmä DCG on julkistanut joukon laajoja aloitteita ja ratkaisuja, joiden avulla asiakkaat voivat toden teolla valjastaa tekoälyn käyttöön omissa organisaatioissaan.
Yritykset ympäri maailmaa pitävät tekoälyä strategisena prioriteettina. Tuoreessakyselytutkimuksessa (pdf) 76 prosenttia vastaajista ilmaisi, että tekoäly on heidän organisaatioidensa strategian onnistumisen kannalta perustavanlaatuinen tekijä. Samaan aikaan maailman datamassat kasvavat niin, että vuonna 2020 on olemassa noin 44 biljoonaa gigatavua dataa. Tämä yhdistelmä vaatii suurteholaskentaa, jolla voi käsitellä tietomassoja ja tuottaa siten uutta, toimintaa ohjaavaa tietoa liiketoiminnan ja tieteen tarpeisiin.
“Tekoälyllä on jo syvällinen vaikutus perinteisiin liiketoiminnan strategioihin ja tieteelliseen tutkimukseen. Organisaatioilla on nykyisin käytössään valtavia tietomassoja, mutta voidakseen todella hyötyä niistä ja menestyä, ne tarvitsevat tekoälyä”, sanoi Kirk Skaugen, Lenovon datakeskusryhmän johtaja.
Kolme uutta tekoälyn innovaatiokeskusta
Vastatakseen tarpeisiin Lenovo on juuri avannut kolme tekoälyn innovaatiokeskusta (video), jotka sijaitsevat Morrisvillessä Yhdysvalloissa, Stuttgartissa Saksassa ja Pekingissä Kiinassa. Keskukset ovat osa yhtiön 1,2 miljardin Yhdysvaltain dollarin investointeja tekoälyn tuotekehitykseen.
Innovaatiokeskukset on suunniteltu auttamaan asiakkaita ratkaisemaan suurimpia liiketoiminnan tai ihmiskunnan haasteita tekoälyn voimalla. Jo nyt yli sata Lenovon datatieteilijää ja tekoälykehittäjää työskentelee luodakseen tekoälyn mahdollistamia ratkaisuja, kuten tunnistamaan ja luokittelemaan kasvaimia potilaiden tietokonekerroskuvauksista. Lenovon IeHealth-tekoälysovellus voitti jo kesällä kymmenien osallistujien haastekilpailun, jossa piti kehittää kasvaimia maksan kuvista tunnistava algoritmi.
Asiakkaat voivat kytkeytyä Lenovon innovaatiokeskusten palveluihin etänä. Keskuksissa voi testata ja hioa tekoälysovelluksia sekä ajaa työkuormia suurteholaskentaan tarkoitetuissa järjestelmissä. Lisäksi asiakkaat voivat liittyä monipuoliseen asiantuntijoiden yhteisöön, jossa on mukana kumppaneita, datatieteilijöitä ja muita asiakkaita, sekä jakaa näkemyksiä ja kokemuksia.
Ihmiskunnan suurten ongelmien tutkimustyötä
Lenovo solmii kumppanuuksia innovatiivista tekoälytutkimusta tekevien asiakkaiden kanssa, kun nämä tutkivat koko ihmiskuntaa koskevia ongelmia. Tekoälyn voimalla pyritään esimerkiksi löytämään hoitoja sairauksiin, ymmärtämään ilmastonmuutoksen vaikutuksia yhä paremmin tai tunnistamaan vesipulan uhkaamia alueita.
Maatalouden osuus maailman makean veden kulutuksesta on 70 prosenttia, ja kasvavan väestön vaatima lisäys ravinnontuotantoon nostaa osuudeksi arviolta 80 prosenttia. Kun maatalouden vaatiman makean veden saatavuus heikkenee, tulee kriittisen tärkeäksi ennustaa, missä vesipula voi uhata, sekä hallita olemassaolevia vesivarantoja paremmin. Tätä tutkii parhaillaan Lenovon kumppani, Yhdysvalloissa toimiva Pohjois-Carolinan osavaltion yliopisto NCSU (video). Se käyttää tekoälypohjaista kuvien analysointia ja oppivia algoritmeja hankkeessa, jossa lasketaan viljelykasvien ja peltojen vedenkulutusta suhteessa paikallisiin vesivarantoihin.
Lenovon kanssa tekoälyä hyödyntävät myös esimerkiksi hiukkasfysiikan tutkijat. Brittiläisen University College Londonin (UCL) tutkijat rekonstruoivat hiukkasten törmäyksiä, joita maailman suurimmassa hiukkaskiihdyttimessä CERNissä on tapahtunut ATLAS-kokeissa. Tutkimus on olennaisen tärkeä etsittäessä tietoa maailmankaikkeuden syntymästä. Tarvittava laskenta vaatisi perinteisin keinoin kohtuuttoman suurta laskentatehoa, minkä vuoksi UCL:n tutkijat yhdessä Lenovon kanssa pyrkivät tehostamaan laskentaa merkittävästi soveltamalla tekoälyä.
Kohti laajennettua tekoälyä
Lenovo asiantuntemuksen tuella asiakkaat voivat saada tekoälyhankkeensa kantamaan hedelmää.
“Uskomme, että koneet eivät korvaa ihmisiä, vaan auttavat meitä toimissamme kaikilla elämän alueilla. Siksi puhumme laajennetusta tekoälystä. Työskentely tekoälyn kanssa on hyvin mutkikasta. Se vaatii niin merkittävää suorituskykyä, teknistä osaamista ja lahjakkuutta, että asiakkaillamme ei sitä useinkaan ole käytössään”, sanoo Madhu Matta, Lenovon DCG:n tekoälyryhmän johtaja. “Olemme luoneet ekosysteemin, joka tukee asiakkaitamme joka askeleella, kun he tutkivat tekoälyn strategioita ja tarttuvat laajennetun älyn voimaan.”
Lenovo näkee asiakkaiden matkalla kohti laajennettua tekoälyä kolme askelta: löydä, kehitä ja sovella. Tämän matkan tukemiseksi Lenovo auttaa ensin löytämään tekoälyn avaamia mahdollisuuksia ja hyötyjä, toiseksi tarjoaa tekoälyyn optimoidut laitteet ja nimenomaan sen sovelluskehitystä kiihdyttävät sovellusympäristöt sekä kolmanneksi antaa nopeaa käyttöönottoa yksinkertaistavat ja päästä päähän yltävät ratkaisut.
Suurteholaskennan kokonaisvaltaiset uutuudet
Tekoälyn, koneoppimisen ja syväoppimisen työkuormat vaativat perustakseen joustavan, ketterän ja suurteholaskentaan optimoidun infrastruktuurin. Lenovo on julkaissut kaksi uutta ratkaisua, joiden turvin järjestelmät selviävät raskaista työkuormista pitkälle tulevaisuuteen:
Uusimmat laite- ja ohjelmistolisäykset Lenovon suurteholaskennan tuotevalikoimaan sekä kolme uutta tekoälyn innovaatiokeskusta tarjoavat kaiken kokoisille asiakkaille täydellisen, päästä päähän ulottuvan ja kustannustehokkaan polun tekoälyn soveltamiseksi.
Alkuperäinen englanninkielinen tiedote:
Lisätietoja:
Ari Saarelainen
Netprofile
ari@netprofile.fi
040 513 8605