Ohjelmistoyhtiö Salesforcen toimeksiannosta tehdyn pohjoismaisen Älybarometrin mukaan suomalaiset yritykset kaipaavat työntekijöiltään sellaista digitaalista osaamista, jota koululaitos ei pysty tuottamaan. Ensimmäistä kertaa toteutetun tutkimuksen suomalaisista vastaajista vain 21 % katsoo, että koulutusjärjestelmä kykenee vastaamaan työmarkkinoiden tämän hetken tarpeisiin. Tutkimuksen toteutti Kantar Sifo, ja vastaajina oli yhteensä 2 000 täysi-ikäistä henkilöä.
Suomalaiset yritykset eivät ole valmistautuneet osaamispulaan kunnolla. Vain 31 % kyselyyn vastanneista kertoi, että heidän organisaatiollaan on strategia, jolla vastataan digitalisaation henkilöstön osaamiselle asettamiin vaatimuksiin. Suomessa tämä ilmenee siten, että vastaajista useampi katsoi oman organisaationsa olevan digitaalisessa transformaatiossa jäljessä (30 %) kuin etumatkalla (24 %). Kaikissa muissa Pohjoismaissa tulos oli päinvastainen.
Neljänneksi teolliseksi vallankumoukseksi kutsuttu muutos koskettaa kaikkia organisaatioita ja yhteiskunnan sektoreita. Kehitykseen vastaaminen vaatii paitsi uuden teknologian käyttöönottoa myös henkilöstöä, joka kykenee hyödyntämään moderneja työkaluja ja oppimaan uutta.
Älybarometrin mukaan Pohjoismaissa on merkittävä kuilu tulevaisuuden vaatimusten ja todellisten valmiuksien välillä:
”Tutkimuksen tulokset ovat hieman huolestuttavia. Laajan julkisen keskustelun myötä tuskin kenellekään tulee yllätyksenä, että digitaalisten työkalujen osaamisesta on pulaa. Jokaisella organisaatiolla tulisi olla strateginen kokonaiskuva oman toimialan muutoksesta, sen vaikutuksista osaamistarpeisiin sekä pitkän aikavälin suunnitelma osaamisen kehittämiseen”, sanoo Salesforcen asiakkuusjohtaja Patrik Ros.
Vastanneiden mukaan suurimmat esteet taitojen kehittämiselle ovat ajan puute (Suomi 26 %, Pohjoismaat 33 %), rahan puute (Suomi 22 %, Pohjoismaat 26 %) ja oikeanlaisen koulutuksen puuttuminen (Suomi 15 %, Pohjoismaat 8 %).
Eri Pohjoismaissa korostuvat erilaiset osaamisalueet.
“Meillä on Suomessa huippuluokan julkinen koulutusjärjestelmä, mutta se ei yksin riitä. Suomalaisen osaamisen kehittäminen on yhteinen tehtävä, johon jokaisen yrityksen tulisi investoida ja osallistua. Yksi esimerkki tästä on Salesforce Academy -koulutusohjelma, jonka kautta työttömät voivat päivittää IT-taitonsa vastaamaan työmarkkinoiden kysyntään”, Ros toteaa.
Suomalaisista 49 % katsoo digitalisaation vaikuttaneen omaan organisaatioonsa viimeisen kolmen vuoden aikana. Sen sijaan vain 29 % suomalaisista uskoo digitalisaation merkittävästi vaikuttavan henkilökohtaiseen työtehtävään seuraavan kolmen vuoden aikana.
Pohjoismainen kyselytutkimus toteutettiin verkkohaastatteluina 21.–30.3.2018 Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tutkimukseen vastasi 500 täysi-ikäistä henkilöä jokaisessa maassa.
Lisätietoa Salesforce Academy -koulutusohjelmasta: http://www.rekrytointikoulutus.fi/salesforceacademy/
Lisätietoja:
Patrik Ros, asiakkuusjohtaja, Salesforce
045 317 9700