Netprofilen tiedotteet

90 Day Finn -kampanja ylitti odotukset – tuhannet kansainväliset osaajat hakivat ohjelmaan

Kirjoittanut Netprofile | 29.12.2020 14:25

Marraskuun alussa käynnistynyt 90 Day Finn -kampanja osoittautui menestykseksi. Kampanjaa järjestävä Helsinki Business Hub sai viiden viikon hakuajan kuluessa yli 5 300 hakemusta ihmisiltä, jotka haluavat muuttaa Helsinkiin kolmeksi kuukaudeksi, moni myös pidemmäksi aikaa. Eniten hakemuksia lähettivät Suomea houkuttelevana etätyökohteena pitävät perheelliset ammattilaiset.

“Uskoimme toki Suomen vetovoimaan ja houkuttelevuuteen, mutta kyselyiden määrä ja hakemusten korkea laatu yllättivät meidät. Tämä todistaa, että Suomi kiinnostaa ja tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia huippuosaajille ja yrityksille. Helsinkiä pidetään sekä turvallisena ja vakaana asuinympäristönä että merkittävänä globaalina teknologiakeskuksena”, iloitsee Helsinki Business Hubin markkinointi- ja viestintäjohtaja Johanna Huurre.

90 Day Finn -kampanjan pääkohderyhmää ovat yhdysvaltalaiset teknologiaosaajat. Heitä houkuteltiin kokeilemaan elämää Helsingissä. Hakemusten perusteella mukaan valittavat osaajat pääsevät nauttimaan pohjoismaisesta työn ja vapaa-ajan tasapainosta sekä Yhdysvaltoihin verrattuna maltillisesta pandemiatilanteesta maailman toimivimmaksi tähtäävässä kaupungissa.

Kaikkiaan noin 30 prosenttia ohjelmaan mukaan hakeneista on Yhdysvalloista. Hakemuksia saatiin kuitenkin tasaisesti myös muista maanosista ympäri maailmaa. Hakijoista reilut 70 prosenttia suunnitteli tekevänsä etätöitä nykyiselle työnantajalleen Helsingistä, ja noin 16 prosenttia toimii yrittäjinä. Lisäksi Helsinki Business Hub sai lähes 60 hakemusta pääoma- ja enkelisijoittajilta, joille työskentely Suomesta käsin oli houkutteleva ajatus.

90 Day Finn -kampanjaan valitut osaajat vastaavat itse elinkustannuksistaan Suomessa, mutta Helsinki Business Hub tarjoaa heille ja heidän perheenjäsenilleen kattavat ja räätälöidyt sijoittautumispalvelut. Hakemuksia saatiin niin perheellisiltä (60 %) kuin yksin tulevilta. Heitä kaikkia houkutteli sekä suomalaisen teknologia-alan tarjoamat bisnes- ja urakehitysmahdollisuudet että mahdollisuus tutustua pohjoismaisen hyvinvointivaltioon.

”Olemme saaneet ottaa kaikki resurssit käyttöön, jotta hakemukset ehditään käydä tänä vuonna läpi. Haastatteluiden perusteella hakijoista valitaan ne, joille Helsinki voi tarjota mielenkiintoisia mahdollisuuksia ja jotka voivat omalta osalta rikastuttaa meidän ekosysteemiä. Toivomme myös, että valitut ihmiset ovat valmiita kertomaan kokemuksistaan Suomessa omille verkostoilleen, sekä tarpeen mukaan laajemmallekin yleisölle”, Johanna Huurre kertoo.

Haastattelujen perustella valitaan korkeintaan 15 osallistujaa mukaan 90 Day Finn -ohjelmaan. Hakijoille ilmoitetaan valinnoista viimeistään tammikuun alkupuolella. Niille, jotka eivät tule valituksi varsinaiseen ohjelmaan, tarjotaan muunlaista tukea Suomeen pääsemiseksi.

”Tämän kampanjan kautta meidän on mahdollista ottaa Suomeen vain 15 osaajaa, mutta haluamme auttaa myös muita hakijoita löytämään tiensä tänne. Hakijoissa meillä on osaajajoukko, jonka avulla voimme paikata teknologia-alalla vallitsevaa osaajapulaa ainakin osittain. Mukana on myös yrityksiä, jotka olisivat valmiita aloittamaan toimintojaan täällä, sekä sijoittajia, jotka voisivat löytää hyviä sijoituskohteita Suomesta. Haluamme hyödyntää kaiken kiinnostuksen, jota kampanja on herättänyt”, sanoo Johanna Huurre.

90 Day Finn -kampanjan tutustumisjaksot käynnistyvät helmikuun 2021 aikana, ja halukkaita osallistujia opastetaan myös pysyvän oleskeluluvan hakemisessa. Helsinki Business Hub avasi Helsingissä työskentelystä kiinnostavia varten myös Talent Pool Helsinki -palvelun, jonka avulla kansainväliset osaajat ja suomalaiset yritykset voivat helposti löytää toisensa. Suomesta kiinnostuneisiin yrittäjiin ja sijoittajiin Helsinki Business Hub on yhteydessä suoraan.

’90 Day Finn’ -kampanja verkossa: www.90dayfinn.com