Markkinointi pelaa tunteella – tässäpä teknologia-alan B2B-viestinnän jatkuva päänvaiva. Miten ihmeessä tehdä omista palveluista tai tuotteista houkuttelevia tai jopa seksikkäitä? Yllättäen apuun ratsastaa keskiajan teologian opetus.
Turing Fest -teknologiakonferenssin tunnelma Edinburghissa oli toukokuussa kuuma. Tekoäly porisi puheissa, mutta yksi esitys vei ajatukseni aivan toisaalle: miten seitsemän kuolemansyntiä voisivat mullistaa B2B-viestintää.
Sara Gordon, joka on toiminut useissa hyvinvointiyrityksissä markkinointijohtajana, esitteli kiehtovan konseptin. Hänen mukaansa mieleenpainuvimmat brändit vastaavat keskiajan teologian määrittelemiin seitsemään kuolemansyntiin: ylpeyteen, kateuteen, himoon, vihaan, laiskuuteen, ylensyöntiin ja ahneuteen. Gordonin kehikossa synnit voidaan kuitenkin kääntää tarpeiksi, joita palvelu tyydyttää. Laiskuus muuttuu mukavuudenhakuisuudeksi (Hei Uber!), kateus vertailunhaluksi (Mitäs Instassa on nyt?) ja ylpeys haluksi tuoda omaa edistymistään esille (LinkedIn-postaukset).
Ajatus jäi kutkuttamaan. Entä jos kuolemansyntejä sovellettaisiin asialliseksi tai jopa kuivakkaaksi miellettyyn B2B-viestintään? Voisiko se toimia, ja millä tavoin?
😈 Ylpeys – vertailunhalu ja halu loistaa
👀 Kateus – kilpailu ja FOMO
🔥 Himo – uutuudenviehätys ja halu kokea jotain erityistä
💢 Viha – turhautuminen ja epäoikeudenmukaisuus
🛋️ Laiskuus – mukavuudenhalu ja vaivan minimointi
💰 Ahneus – kasvu, voitto ja halu saada enemmän
🍰 Ylensyönti – nautinnonhalu ja mielihyvän maksimointi
Sara Gordonin sanoin: People don't buy features. They buy into something that supports their personal story. And the strongest feelings are the ones tied to our deepest motivations.
B2B-liiketoiminta saattaa vaikuttaa puhtaasti järkiperäiseltä, mutta yritysten takana ovat aina ihmiset. Ihmiset, jotka haluavat onnistua, säästää aikaa, välttää kiusallisia virheitä ja tuntea tekevänsä oikeita valintoja.
Seitsemän kuolemansyntiä muistuttavat meitä siitä, että tehokkain viestintä yhdistää rationaaliset argumentit syvimpiin inhimillisiin motivaatioihin. Ne puolestaan eivät ole muuttuneet vuosisatojen aikana, vaikka maailma ympärillämme on kovin erilainen.
Unohda ominaisuuksien luetteleminen. Pohdi, mikä tekee palvelustasi tai tuotteestasi haluttavan, ja luo siitä viestit, jotka sujahtavat ihmisten sydämiin.
Me Netprofilella tunnemme kuolemansynnit läpikotaisin – siis B2B-markkinoinnissa, tietenkin. Ota yhteyttä, ja luodaan sinulle yhdessä markkinointiviestit, joissa yhdistyvät järki ja tunteet! Lue lisää.