Tuhlaatko rahaa huonoihin otsikoihin? Näin teet parempia

11.01.2018

 

rahanpolttaja.jpg

 

Jos puheenaiheista on puutetta, saa otsikoinnista ja etenkin klikkiotsikoinnista yleensä keskustelun aikaan. Klikkiotsikoista keskustelemalla voi hellyttävän yksimielisesti jeesustella ainakin viisi minuuttia, kuinka mahdottomaksi on maailma mennyt, ja miten ärsyttäviä klikkiotsikot ovat. Ja ovathan ne. Houkuttelevaan otsikkoon haksahtaminen on ärsyttävää ajantuhlausta. Hiirikäsikin rasittuu.

Klikkiotsikoita isompi ongelma on klikkiotsikon vastakohta, prosessiotsikko.

Prosessiotsikossa otsikkoon on nostettu yrityksen tai esimerkiksi lainsäätäjän tarpeista nouseva prosessi sen sijaan, että otsikoija olisi käyttänyt viittäkään sekuntia miettiäkseen, mikä muutoksen merkitys on asiakkaille tai kansalaisille. Prosessiotsikolle tyypillistä on, että se tehdään viimeisenä osana tekstiä ja yleensä kiireellä.

Tyypillisiä prosessiotsikkoja ovat esimerkiksi klassikoksi muodostuneet Lakia XX tarkennetaan, Raportti julkaistiin tai Yritys X lanseerasi uutuustuotteen. Nämä huomattavan ikävystyttävät ja epäkiinnostavat otsikot eivät ole ehkä tappaneet kaikkea kiinnostusta painetussa muodossa, kun kiinnostavuutta on voideltu hyvällä kuvalla, ingressillä, kuvatekstillä ja faktalaatikolla.

Netissä tilanne on toinen. Natiiviartikkeleissa otsikolla on ratkaiseva merkitys. Kauan hiottu laatujuttu voi saada vain sata lukijaa kymmenentuhannen sijaan, jos otsikko ei riitä herättämään kiinnostusta. Ja se on kuin heittäisi rahaa ikkunasta ulos

Palveluotsikoilla parempiin tuloksiin

Moni sisällöntekijä on reivannut jo pidemmän aikaa tekemistään kohti pidempiä ja avaavampia otsikoita, joita minä ja kollegani nimitämme palveluotsikoiksi. Palveluotsikko lupaa ja pitää lupauksensa. Jos otsikko lupaa viisi vinkkiä paremman otsikon tekemiseksi tai on muodossa Näin teet paremman otsikon, niin nämä ohjeet löytyvät jutusta ja mielellään helposti silmäiltävinä.

Palveluotsikko ei säästele merkkejä. Se on usein ainakin kaksiosainen ja sisältää pääosin ainakin ajatusviivan, kaksoispisteen tai asiaa kuvaavan sitaatin. Demonstratiivipronomineja (tämä, tuo, se, nämä, nuo, ne) käytetään mutta harkiten, jotta lukija ei pety klikatessaan otsikon auki. Isompi mehustelu pohjautuu oikeasti kiinnostavaan kuvaan, videoon, grafiikkaan tai listaan, josta lukijalle on arvoa.

Tässä vielä viisi vinkkiä toimivan palveluotsikon tekemiseksi

  1. Ajattele lukijaa. Ajattele vain lukijaa.
  2. Pieni draama piristää. Esittele konflikti jo otsikossa.
  3. Enemmän on enemmän. Älä pihistele yksityiskohdissa ja merkeissä.
  4. Ole konkreettinen. Minkä kanssa lukija tuskailee?
  5. Anna kaverin vielä tarkistaa, että hänkin ymmärtää otsikon oikein.

New Call-to-action

Tagit: Sisältömarkkinointi, Markkinointi, Inbound marketing, otsikko, otsikointi

Kirjoittanut

Uusimmat

Twitter