LUE JA OPI!

Netprofilen blogi kertoo, mitä viestinnän maailmassa tapahtuu juuri nyt.

Kauniin tekstin lupaus

09.10.2015

Olen huolellisen ja sujuvan tekstin ystävä. Sen lisäksi, että pyrin tuottamaan sellaista päivittäin, nautin lukiessani laadukasta kirjallista ilmaisua.

Kiinnitän häpeämättä huomiota pieniinkin yksityiskohtiin, joiden perusteella kylmästi arvotan tekstin tuottajan tarkoitusperiä ja arvostusta minua, kohdetta, kohtaan.

Esimerkiksi Internetin kirjoittaminen isolla alkukirjaimella: ihan oikein sekin on, mutta silmään se pistää ja pahasti. Myös keskustelupalstoilla karvani nousevat usein pystyyn, sillä huolimaton puhekieli ei saa vakuuttumaan sisällön paikkansapitävyydestä.

Kauniin tekstin vastakohta ei ole ruma teksti vaan laiska kirjoittaja. Ymmärrän edustavani ääripäätä, mutta uskallan silti väittää, että juuri viimeistelty ulosanti vetoaa paremmin. Siksi on niin tärkeää keskittyä hyvän idean ja perustellun sisällön ohella siihen, millaiseen pakettiin viestinsä käärii ja kenelle sen osoittaa.

Kun kauneus on katsojan silmässä, meidän on tiedettävä, mikä katsojan mielestä on kaunista.

Vietämme yhä enemmän aikaa verkossa ja siten altistumme hurjalle määrälle viestejä päivittäin. Kun kilpailu lukijoiden huomiosta kasvaa, viestin tuottajan huomion on kohdistuttava siihen, miten lukija saadaan tekstin pauloihin. Komea kuva ja kekseliäs otsikko voivat tuoda lukijan sisällön äärelle, mutta tällöin ollaan vasta puolimatkassa.

Miten siis saada lukija keskittymään sisältöön loppuun asti – ajatuksen kanssa?

Ydinasia on määritellä, kenen kanssa tekstin on tarkoitus keskustella. Kasvokkain on helppo tulkita tilannetta ja sovittaa viesti kuulijoiden tarpeisiin ja toiveisiin. Verkossa on vaikeampi ennakoida, ketkä tekstiin törmäävät. Yleisin harha on kuvitella yleisö äärettömäksi, jolloin syntyy houkutus syleillä koko maailmaa.

Erityisesti verkossa viestin ja ilmaisun on kohdistuttava tarkkaan määritetylle lukijakunnalle ja sovittava kanavaan, jossa se tarjotaan:

Ellet puhuttele jotakuta, et puhuttele ketään.

Kannattaa siis miettiä, puhuuko bisnestä vai techiä, yrittäjää vai virkamiestä, teiniä vai perheellistä. Tarvitseeko lukijalle esimerkiksi avata, mitä teollinen internet tarkoittaa, vai voiko suoraan ja kursailematta kuvailla, mitä konepellin alla on. Saako väittää, käyttää huumoria, tai olla rempseä.

Internetin ja sisältömarkkinoinnin suurin kirous on keskinkertainen sisältö, joka ei aidosti kosketa ketään. Meidän viestinnän ammattilaisten velka kauniin tekstin ihanteelle on pitää huolta, että jokaisella maailmaan tuotettavalla viestillä on merkitystä.

Kuva: Sergei Zolkin / unsplash.com

Tagit: Viestintä

    Kirjoittanut

    Uusimmat

    Kategoriat

    see all

    Twitter