Hanna-Maria Lifländer 7.2.2020 15:05

Vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet kasvavat ja monipuolistuvat

alex-k0SwnevO_wk-unsplash

Mikä muuttui vaikuttajamarkkinoinnissa viime vuonna? Mikä on suunta nyt? Tässä oma analyysini uuden vuosikymmenen kynnyksellä.

Blogosfääri elää luonnollisesti jatkuvassa muutoksessa ja uusia tekijöitä tulee koko ajan. Siinä, missä aikaisemmin huomio kohdistui tyypillisesti suosituimpiin bloggareihin, viime vuosina katseet ovat kääntyneet yhä enemmän nano- ja mikrobloggareihin. Megavaikuttajat tietysti näkyvät edelleen, tekeminen on entistä ammattimaisempaa ja brand ambassador -tyyppiset pitkäjänteiset yhteistyöt yleistyvät. Pienempien tekijöiden puolesta puhuu kuitenkin aidommaksi koettu meininki ja sitoutuneempi yleisö.

Merkittävän muutoksen koko kentälle on tuonut kanavatarjonnan monipuolistuminen. Moni bloggari on ottanut käyttöön Youtuben joko bloginsa rinnalle tai siirtynyt kokonaan videosisältöihin. Videoiden lisäksi kiintoisan lisän palettiin ovat tuoneet myös podcastit, joita tehdään tyypillisesti yhdessä muiden vaikuttajakavereiden ja kutsuvieraiden kanssa. Näistä esimerkkinä vaikkapa valtaisan suosion saavuttanut Alexan ja Lindan rento Nonsense.

Yleisin aihepiiri niin blogeissa kuin tubessa on edelleen ns. lifestyle, joka sisältää käytännössä niin ruokaa, sisustusta, matkailua kuin urheilua ja tarjoaa näin ollen monenlaista saumaa erilaisiin yhteistyöprojekteihin. Vaikkapa fitnessistä tai muodista aloittaneilla aihepiiri yleensä myös laajenee luontevasti sitä mukaa, kun elämä muuttuu.

Demografisesti katsottuna suurin osa vaikuttajista näyttää toimivan pitkälti pääkaupunkiseudulla. Tekijäjoukko on lisäksi vahvasti naisvoittoista – miesten tekemät sisällöt näkyvät eniten Youtuben peli- ja huumorikanavilla. Ikänsä puolesta tekijät ovat edelleen nuoria, tyypillisesti pari-kolmekymppisiä. Kaikkein nuorimmat löytyvät yleensä Youtubesta. Toisaalta aikuisemmalle yleisölle löytyy nykyisin myös esimerkiksi 40+blogit-verkosto.

Eri teemoista selvimmin on nyt nousussa ekologisuus: ruokapuolella vegereseptit ja pyrkimys kasvispainotteiseen ruokavalioon, kauneusblogeissa kiinnostus luontaiskosmetiikkaan ja ekologiseen kauneudenhoitoon, muodista kiinnostuneilla kierrätys ja konmaritus. Vaikuttajien valintoja seurataan ja kommentoidaan yhä tarkemmin, mikä on osaltaan vaikuttanut siihen, että vaihtoehdoista otetaan enemmän selvää ja myös kumppanit yhteistyöprojekteihin mietitään entistä tarkemmin.

Teknologiapuolella vaikuttajia on tullut lisää etenkin pelipuolelle, jossa pelistriimaamisen ohella kokeillaan nyt mielellään myös uusia laitteita ja mietitään uusia hankintoja. Tekemisistä kerrotaan tuben ulkopuolella yhä useammin paitsi Instagramissa myös Twitchissä ja Discordissa.

Jatkossa video tulee varmasti jatkamaan voittokulkuaan, uusia kanavia tulee taas lisää ja erilaiset kokeilut sekä toivottavasti myös monimuotoisuus lisääntyvät. Pian selvinnee myös, mikä vaikutus on esimerkiksi TikTokilla ja Instagramin päätöksellä piilottaa tykkäykset.

Tässä siis tiivistetysti minun oppini. Oletko samoilla linjoilla?

Tsekkaa samalla aiemmin listaamani keskeiset vinkit vaikuttajaprojekteissa onnistumiseen tai nappaa itsellesi talteen alla olevan painikkeen kautta maksuton vaikuttajamarkkinoinnin oppaamme. Ota myös rohkeasti yhteyttä, mikäli voimme olla sinulle avuksi seuraavan vaikuttajakamppiksen toteutuksessa!

Lataa vaikuttajamarkkinoinnin opas

Kuva: Alex @worthyofelegance / Unsplash