Tuntuuko sinusta, että esimiehesi arvostaa sinua? Minusta tuntuu – ja se näkyy asiakkaille asti

24.04.2019

blogi_työntekijäkokemus_emmi

Jos ei olisi Asiakasta, ei olisi yritystä. Asiakas viedään lounaalle tai lätkämatsiin, Asiakasta onnitellaan merkkipäivinä, Asiakasta tervehditään iloisesti ja kysytään, mitä [lisää tähän puolison/lemmikin/lapsen nimi] kuuluu sitten viime näkemän. Tätä yhtään vähättelemättä, oletko tullut ajatelleeksi, kuka sitä Asiakasta näin erinomaisesti kohtelee?

Etenkin isoissa korporaatioissa harvassa ovat ne toimitusjohtajat ja henkilöstöpäälliköt, jotka ehtivät Vakavien Asioiden lisäksi ottaa kopin asiakashoivasta eli asiakaskokemuksesta. 

Niin, asiakkaasta huolta pitää siis työntekijä. Ja kas kas, erinomaisen asiakaskokemuksen takana onkin erinomainen työntekijäkokemus.

Tämä ei tarkoita pingisperjantaita, lounaspitsoja ja kevätmatkoja Rukalle. Nämä kyllä kaikki varmasti lisäävät tyytyväisyyttä, mutta eivät pelasta tilannetta, jos arki mättää. Panosta mieluummin siis asianmukaisiin työvälineisiin, innostavien koulutusmahdollisuuksien tarjoamiseen, avoimen työilmapiirin luomiseen ja työyhteisön tiimitaitojen kehittämiseen.

Tyytyväiset työntekijät kutsuvat kaltaisiaan luokseen 

Työnantajamielikuvaan vaikutetaan parhaiten sisältä päin ja parasta mainosta yritykselle ovatkin tyytyväiset työntekijät, jotka houkuttelevat kärpäspaperin lailla lisää osaajia yritykseen. Elävänä esimerkkinä tästä ystäväni ja nykyään myös kollegani Pauliina, jonka kiinnostus yritykseemme heräsi minun sometettua ja hekumoitua tarpeeksi siitä, kuinka upeaa meillä on olla töissä.

Edellä mainitun kaltainen saapuminen taloon sitouttaa työntekijän varmasti geneeristä rekrytointiprosessia paremmin. Siitäkin huolimatta siinä on aina riskinsä, että hyvä työntekijä ei pysy yrityksessä vain siksi, että hän on sattunut saamaan oman alan töitä. Hänelle olisi samoja töitä tarjolla varmasti muuallakin.

Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta 

Omaan työntekijäkokemukseeni ovat vaikuttaneet erityisesti upeat kollegani ja esimieheni. Talomme tapoihin kuuluu, että kukaan ei ole toista parempi kertyneiden työvuosien tai käytyjen koulujen perusteella. Paras perustelu voittaa, joskaan kukaan ei oikeasti kilpaile toisia vastaan. Puhallamme aidosti yhdessä yhteiseen hiillokseen, jossa paistamme kesän ekat grillimakkarat, nam.

Esimiehiltäni olen saanut joustoa ja ymmärrystä tiukoissa tilanteissa, ja kollegani ovat aina turvanneet selustani. He ovat tukeneet, kannustaneet, opettaneet ja kaikin puolin auttaneet minua kehittymään niin viestinnän ammattilaisena kuin ihmisenä.

Ihmissuhteiden lisäksi työntekijäkokemukseen vaikuttavat työympäristö, työvälineet ja asiakkaat. Meillä on viihtyisä toimisto, jossa vipeltää ajoittain ihania toimistokoiria (ja niiden pentuja!) ja esimiehemme on todella ottanut asiakseen pitää työvälineemme aina ajan tasalla.

Suurin työvälinehuoleni on, että mistä saan lisää hienoja tarroja läppäriini.

Saamme myös kerran vuodessa käydä itse valitsemallamme koulutusmatkalla, jonka tarkoituksena on kasvattaa ammattiosaamistamme ja pysyä kartalla siitä, mitä alalla tapahtuu. Tämä Netprofile Touriksi konseptoitu toimintamalli pitää huolen siitä, että ammattitaitomme ei laahaa perässä, vaan olemme askeleen edellä ja tiedämme, mitä seuraavaksi on tulossa. 

Ja mitä asiakkaisiin tulee, niin he ovat oikeasti ihania. Olen todella iloinen, että meillä asiakkaaksi ei oteta ketä tahansa, vaan tarjouspyyntöihin on myös sanottu kiitos ei. Olen myös kuullut esimieheni sanovan, että ”jos kukaan aukoo sinulle päätään, hän vastaa siitä minulle”. Onneksi tällaisia tapauksia ei ole ollut, mutta on hyvä tietää, että siinäkin tilanteessa selustani olisi suojattu.

Nyt voidaankin palata tämän blogin alkuun ja ihan ensimmäiseen kappaleeseen; jos haluat pitää huolta Asiakkaastasi, vie Työntekijä lounaalle tai lätkämatsiin, onnittele Työntekijää merkkipäivinä, tervehdi Työntekijää iloisesti ja kysy, mitä [lisää tähän puolison/lemmikin/lapsen nimi] kuuluu sitten viime näkemän. Näytä hänelle, että sinä välität.

Love, Emmi.

Ps. Arvon esimies. Jos sait tämän anonyymina printtinä kirjepostisi seassa, ota se kohteliaisuutena. Työntekijäsi haluavat pysyä palveluksessasi ja he toivovat, että sinäkin haluat pitää heistä kiinni.

 

Kiinnostuitko meistä? Tsekkaa palvelumme ja ota yhteyttä, jos voimme auttaa sinua jotenkin. 

New Call-to-action

Kuva: Vonecia Carswell/Unsplash

Tagit: työ, duuni, asiakaskokemus, työyhteisö, työntekijäkokemus

Kirjoittanut

Emmi Paunonen

Emmi Paunonen

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter