Sisältömarkkinoinnin 7 trendiä loppuvuodelle

12.07.2018


Sisältömarkkinointi on juuri nyt erityisen ajankohtaista, sillä alan suurin tapahtuma, Bostonissa vuosittain järjestettävä Inbound on aivan nurkan takana. Uskon, että viime vuosien tapaan tapahtuman kuumimmat puheenaiheet rantautuvat tälläkin kertaa suomalaisten sisältömarkkinointitoimistojen arkeen. Netprofile tourin merkeissä myös minä itse lähden paikan päälle haistelemaan tilaisuuden oppeja ja tunnelmia.

Jos haluat jo ennalta tietää loppuvuoden puheenaiheet, lue eteenpäin! Listasin iloksesi teemat, jotka korostuvat tämän vuoden Inboundin ohjelmassa.

1. Erottautuminen
Kilpailijoista erottautuminen on markkinointitrendien klassikko. Jatkossa erottautumisessa korostuu se, kuinka eri kuluttajat kokevat brändit. ”Meidän firma on toisenlainen kuin naapurifirma” muuttuu muotoon “sinä näet meidän firmamme tällaisena ja naapurisi toisenlaisena”. Inboundissa aihetta käsitellään nimellä radical relevance, ja itsevarmin puhuja lupaa jopa 100 erilaista tapaa erottautua.

2. Monimuotoisuus
Muun muassa kulttuuriin, ikään ja sukupuoleen liittyvä monimuotoisuus puhuttaa monilla foorumeilla. Näin on myös Inboundissa, jonka puhujat peräänkuuluttavat monimuotoisuutta esimerkiksi bränditason markkinointiin, mainoksiin ja työpaikkojen arkeen. Suomme ehdottomasti tämän keskustelun jatkuvan kunnes sisällöistä, tapahtumista ja konttorien käytäviltä todella löytyy monenlaisia ihmisiä!

3. Kasvu
Kasvuun tähtäävän markkinoinnin trendikkyys ei hiivu. Itse asiassa sana kasvu esiintyy peräti 30 Inboundissa kuultavan esityksen otsikossa tai esittelytekstissä. Firman lisäksi nyt kasvatetaan ainakin liidien määrää, asiakaskokemusta, myynnin ja markkinoinnin yhteistä tonttia, panostusta palaaviin asiakkaisiin, somebudjetteja, keskustelun merkitystä ja kasvumyönteistä kulttuuria.

4. Teknologia
Ota huikka seminaarikahvista aina, kun jonkun asian voi ratkaista tekoälyllä. Huomaat ettet tarvitse unta koko Inbound-viikolla! Sisältömarkkinoinnin saralla tekoäly tunkeutuu nyt erityisesti sisältöjen personointiin, hakukoneoptimointiin, myyntifunneliin ja botteihin perustuvaan asiakasviestintään. Tekoälyn ohella lohkoketjut ja robotit pysyvät pinnalla loppuvuodestakin.

5. Tiede
Sivistyneet arvaukset ovat edellisen sesongin hommia. Sisältömarkkinoinnin tieteellinen tutkimus on parhaillaan kiinnostunut etenkin myynnin psykologiasta, engagementiin johtavasta aivotoiminnasta ja siitä, millaisilla tieteellisesti todistetuilla malleilla asiakkaiden käytöstä voi ohjailla haluttuun suuntaan.

6. Data
Data – tuo uusi musta, oranssi, kulta ja öljy. Markkinointiautomaation hyödyntäminen on kasvattanut markkinoijien käytössä olevaa datamassaa merkittävästi viime vuosina. Loppuvuoden datatrendit sisältävät muun muassa ennakoivaa analytiikkaa sisältömarkkinoijille, markkinointiautomaatiotyökalujen optimointia datan avulla ja markkinointidatan visualisointia.

7. Ääni
Hiljaisia suomalaisia tämä voi hirvittää, mutta äänisisältöjen määrä kasvaa yhä. Inboundissa aihetta lähestytään monista näkökulmista. Yksi peräänkuuluttaa brändille omaa äänimaailmaa, toinen antaa vinkkejä podcast-juontoihin ja kolmas kertoo, kuinka hyödyllisiä Alexan kaltaiset ääniohjatut avustajat ovat työpaikoilla.

Yllä olevien lisäksi edelleen puhuttavat: videot, luovuus, asiakkaan matka, yhdessä tekeminen, vaikuttajamarkkinointi, sisältömarkkinoinnin etiikka, kokemusmarkkinointi ja tehokkuus.

Miten on, nähdäänkö Inboundissa? Tapahtumaa odotellessasi lataa katsaus viime vuoden Netprofile tourilta keräämiimme kokemuksiin ja oppeihin!

Tagit: Sisältömarkkinointi, Markkinointiautomaatio, Inbound marketing, Trendit

Hyvästi, tekoälytön markkinointi – 5 tekoälyn hedelmää palveluksessasi

14.06.2018

Tekoäly on pian niin halpaa, että siitä tulee markkinoinnin ja viestinnän valtavirtaa. Suurimmat markkinoijat myös Suomessa hyödyntävät jo tekoälyn algoritmeja, esimerkiksi asiakaspoistuman ennustamisessa. Mitä kaikkea on odotettavissa? Vai joko väsyit hypetykseen?

Tagit: analytiikka, Markkinointiteknologia, Trendit, algoritmi, tekoäly

5+1 trendiä esineiden internetissä 2018

05.04.2018

 

Photo: iStock.com/yoh4nn

Vasta äskettäin esineiden internetistä oli hurjasti puhetta mutta niukasti tekoja. Nyt asetelma tervehtyy rivakasti.

Tagit: Digitalisaatio, Trendit, algoritmi, IoT

Teksti on edelleen digimarkkinoinnin kuningas ja 4 muuta trendiä

28.03.2018

Kun lähdin omalla Netprofile Tour -vuorollani Sloveniaan InOrbit-digimarkkinointitapahtumaan, en tiennyt maasta muuta kuin pääkaupungin. Yrittäkääpäs muuten sanoa Ljubljana nopeasti kymmenen kertaa peräkkäin! Onneksi suunta ei nyt kuitenkaan ollut sinne, vaan suomalaisen suuhun paremmin sopivaan Slovenian rannikon helmeen, Portoroziin.

Tagit: #netprofiletour, digitaalinen markkinointi, asiakaskokemus, Trendit, SEO, blogit

Ääni ja korva, portit seuraavan sukupolven palveluihin

20.03.2018

Photo: Juha Frey

Teknisten laitteiden ohjaus äänellä on Suomessa vielä erikoisuus, mutta Yhdysvalloissa valtavirtaa. Eron taustalla ei ole osaaminen vaan kieli: ymmärrettävästi ääniohjausta kehitetään ensin englanniksi, verkon ja teknologian ylivoimaisella ykköskielellä. Suomen kieli tulee harmillisesti kaukana perässä.

Tagit: Teknologia, #netprofiletour, Trendit

Kirjoittanut

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter