Sisältömarkkinoinnin 7 trendiä loppuvuodelle

12.07.2018


Sisältömarkkinointi on juuri nyt erityisen ajankohtaista, sillä alan suurin tapahtuma, Bostonissa vuosittain järjestettävä Inbound on aivan nurkan takana. Uskon, että viime vuosien tapaan tapahtuman kuumimmat puheenaiheet rantautuvat tälläkin kertaa suomalaisten sisältömarkkinointitoimistojen arkeen. Netprofile tourin merkeissä myös minä itse lähden paikan päälle haistelemaan tilaisuuden oppeja ja tunnelmia.

Jos haluat jo ennalta tietää loppuvuoden puheenaiheet, lue eteenpäin! Listasin iloksesi teemat, jotka korostuvat tämän vuoden Inboundin ohjelmassa.

1. Erottautuminen
Kilpailijoista erottautuminen on markkinointitrendien klassikko. Jatkossa erottautumisessa korostuu se, kuinka eri kuluttajat kokevat brändit. ”Meidän firma on toisenlainen kuin naapurifirma” muuttuu muotoon “sinä näet meidän firmamme tällaisena ja naapurisi toisenlaisena”. Inboundissa aihetta käsitellään nimellä radical relevance, ja itsevarmin puhuja lupaa jopa 100 erilaista tapaa erottautua.

2. Monimuotoisuus
Muun muassa kulttuuriin, ikään ja sukupuoleen liittyvä monimuotoisuus puhuttaa monilla foorumeilla. Näin on myös Inboundissa, jonka puhujat peräänkuuluttavat monimuotoisuutta esimerkiksi bränditason markkinointiin, mainoksiin ja työpaikkojen arkeen. Suomme ehdottomasti tämän keskustelun jatkuvan kunnes sisällöistä, tapahtumista ja konttorien käytäviltä todella löytyy monenlaisia ihmisiä!

3. Kasvu
Kasvuun tähtäävän markkinoinnin trendikkyys ei hiivu. Itse asiassa sana kasvu esiintyy peräti 30 Inboundissa kuultavan esityksen otsikossa tai esittelytekstissä. Firman lisäksi nyt kasvatetaan ainakin liidien määrää, asiakaskokemusta, myynnin ja markkinoinnin yhteistä tonttia, panostusta palaaviin asiakkaisiin, somebudjetteja, keskustelun merkitystä ja kasvumyönteistä kulttuuria.

4. Teknologia
Ota huikka seminaarikahvista aina, kun jonkun asian voi ratkaista tekoälyllä. Huomaat ettet tarvitse unta koko Inbound-viikolla! Sisältömarkkinoinnin saralla tekoäly tunkeutuu nyt erityisesti sisältöjen personointiin, hakukoneoptimointiin, myyntifunneliin ja botteihin perustuvaan asiakasviestintään. Tekoälyn ohella lohkoketjut ja robotit pysyvät pinnalla loppuvuodestakin.

5. Tiede
Sivistyneet arvaukset ovat edellisen sesongin hommia. Sisältömarkkinoinnin tieteellinen tutkimus on parhaillaan kiinnostunut etenkin myynnin psykologiasta, engagementiin johtavasta aivotoiminnasta ja siitä, millaisilla tieteellisesti todistetuilla malleilla asiakkaiden käytöstä voi ohjailla haluttuun suuntaan.

6. Data
Data – tuo uusi musta, oranssi, kulta ja öljy. Markkinointiautomaation hyödyntäminen on kasvattanut markkinoijien käytössä olevaa datamassaa merkittävästi viime vuosina. Loppuvuoden datatrendit sisältävät muun muassa ennakoivaa analytiikkaa sisältömarkkinoijille, markkinointiautomaatiotyökalujen optimointia datan avulla ja markkinointidatan visualisointia.

7. Ääni
Hiljaisia suomalaisia tämä voi hirvittää, mutta äänisisältöjen määrä kasvaa yhä. Inboundissa aihetta lähestytään monista näkökulmista. Yksi peräänkuuluttaa brändille omaa äänimaailmaa, toinen antaa vinkkejä podcast-juontoihin ja kolmas kertoo, kuinka hyödyllisiä Alexan kaltaiset ääniohjatut avustajat ovat työpaikoilla.

Yllä olevien lisäksi edelleen puhuttavat: videot, luovuus, asiakkaan matka, yhdessä tekeminen, vaikuttajamarkkinointi, sisältömarkkinoinnin etiikka, kokemusmarkkinointi ja tehokkuus.

Miten on, nähdäänkö Inboundissa? Tapahtumaa odotellessasi lataa katsaus viime vuoden Netprofile tourilta keräämiimme kokemuksiin ja oppeihin!

Tagit: Sisältömarkkinointi, Markkinointiautomaatio, Inbound marketing, Trendit

Nostatko volyymia, kun pitäisi vaihtaa musiikkia?

12.04.2018



Markkinointiautomaatiosta puhutaan paljon, mutta usein se käsitetään vain jonkinlaiseksi kapeaksi tekniseksi ratkaisuksi.

Tagit: Sisältömarkkinointi, Teknologia, Markkinointiautomaatio, Markkinointi, blogit

Tuhlaatko rahaa huonoihin otsikoihin? Näin teet parempia

11.01.2018

 

Jos puheenaiheista on puutetta, saa otsikoinnista ja etenkin klikkiotsikoinnista yleensä keskustelun aikaan. Klikkiotsikoista keskustelemalla voi hellyttävän yksimielisesti jeesustella ainakin viisi minuuttia, kuinka mahdottomaksi on maailma mennyt, ja miten ärsyttäviä klikkiotsikot ovat. 

Tagit: Sisältömarkkinointi, Markkinointi, Inbound marketing, otsikko, otsikointi

Mikset sinäkin tuottaisi videoita?

31.10.2017

Kävimme syksyllä Netprofile Tourin merkeissä hakemassa sisältömarkkinoinnin viimeisimpiä oppeja Bostonissa järjestetystä Inbound 2017- tapahtumasta. Oma agendani painottui pitkälti videoita käsitteleviin esityksiin, ja dataanmenevänä tyyppinä pistin ylös erityisesti videoiden puolesta puhuvia numeroita.

Tagit: Sisältömarkkinointi, Video, Sosiaalinen media, #netprofiletour, Facebook Live

Dark social - uskallatko markkinoida mittaamatta?

11.10.2016

Terveisiä Lontoosta, missä kävin aistimassa markkinoinnin kansainvälisiä virtauksia Festival of Marketing -tapahtumassa. Seuraavassa keskeiset havainnot kahden päivän sessioista. 

Tagit: Sisältömarkkinointi, Markkinointi, dark social, analytiikka, data

Asiantuntijuus on vaaraksi aikuisen kehitykselle

29.08.2016

”Minäpä kerron! Selitän, avaan, listaan, pohdin ja jaan! Minulla on paljon kokemusta ja viisaita ajatuksia!”

Tagit: Sisältömarkkinointi, Sosiaalinen media

Somemarkkinoija, tee reilua ihmiskauppaa

16.06.2016

On vuosi 2016 ja vaikuttaa siltä, että viimeisetkin perinteisen markkinoinnin mohikaanit ovat pikkuhiljaa kiinnostuneet blogiyhteistöistä, brändilähettiläistä ja muista sosiaalisen median tarjoamista mahdollisuuksista. Nuorisolaisten keskuudessa tubettajat ovat suositumpia kuin poptähdet, ja mediatalot haalivat talliinsa blogaajia oikealta ja vasemmalta.

Tagit: Sisältömarkkinointi, Sosiaalinen media, Markkinointi

Munapäästä mielenkiintoiseksi – käynnistä sisältömarkkinointi parhailla käytännöillä, ja heitä ne sen jälkeen roskiin

26.04.2016

Jokainen Twitteriä käyttänyt tietää munapään: 

 

Kyseessä on tietysti Twitterin vakioprofiilikuva, joka edustaa uutta käyttäjää, kunnes tämä laittaa oman kuvansa tilalle. Munapää on melko varma merkki siitä, että ihmistä sen takana ei suuremmin kiinnosta Twitter.

Tagit: Sisältömarkkinointi, Viestintä, Sosiaalinen media, Markkinointiautomaatio, tarinankerronta

Otsikko on uusi leipäteksti, eli miten digimarkkinointi ei ole juuri muuttunut sitten vuoden 1963

14.04.2016

Ette muuten arvaa, miten suuri houkutus on jättää tämä teksti vain tähän... Mutta jatketaan nyt kuitenkin.  

Oletteko viime aikoina miettineet, että sisältömarkkinoinnissa on nyt käsillä aivan uudenlaiset ja vaikeasti ymmärrettävät ajat? Internetissä viuhuu tekstiä ja syötettä eetteri sakeana ja virrasta erottautuminen on työlästä ellei jopa mahdotonta ilman välkkyviä valoja tai moraalittomia klikkiotsikoita. 

Tagit: Sisältömarkkinointi, Markkinointi

Yritys Instagramissa: Älä päädy blokkilistalle – suosi kuvaajayhteistyötä

13.10.2015

Instagramin käyttäjien määrä ylitti syyskuussa 400 miljoonaa, mikä tarkoittaa, että yhteisö on jo suurempi kuin Twitter. Mainonta lanseerattiin maailmanlaajuisesti kuun lopusssa, ja Suomessakin moni on jo havainnut mainoksia kuvavirtansa joukossa.

Tagit: Sisältömarkkinointi, Sosiaalinen media, Markkinointi

Kirjoittanut

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter