Sara Järvinen 24.8.2022 11:51

Suomalaisen koodin takana on lukemattomia hikisiä öitä pimeydessä

Olen kasvanut Assemblyillä. Aloin käydä tapahtumissa vuonna 2007 ja en ole lopettanut - vieläkään. Kun astuin ensimmäisen kerran Hartwall Areenan pimeyteen ja näin näyttöjen valomeren. Rakastuin oitis.  

Minulle kyse on aina ollut yhteisen harrastuksen jakamisesta. Olit sitten koodari, pc-pelaaja, konsoliharrastaja taikka reivihirmu, löydät tapahtumasta uskomatonta yhteisöllisyyttä. Ihmisiä, jotka rakastavat tietokonekulttuuria taustastaan riippumatta.  

Se oikeastaan on Assemblyn taika. Assembly tuo yhteen monenlaisia ihmisiä, jotka innostuvat teknologiasta, digitaalisesta taiteesta, peleistä ja siitä, miten koetella teknologian rajoja.  

Vinkki markkinointivelhoille: Assembly on oiva paikka yritykselle, joka haluaa esimerkiksi esitellä palveluaan nörttiyleisölle tai löytää uuden koodarin joukkoonsa.  

Alussa oli halli, lähiverkkoyhteys ja tietokone  

Miltähän Suomi mahtaisi näyttää, jos Assemblyä ei olisi koskaan syntynyt? Sitä on vaikea arvioida, mutta tapahtuman vaikutus suomalaisen peli- ja ohjelmistoalaan on merkittävä.  

Suomessa oli oikeastaan otollinen hetki Assemblyn kaltaisen menestystarinan synnylle. Suomen markkinoille oli 80-luvun alkupuolella saapunut kotikoneita, kuten Commodore 64. Asukaslukuun suhteutettuna Suomessa myytiin C64-tietokoneita eniten koko maailmassa, mikä johti pelaamisen suosioon. Nuoret ryhtyivät pelaamisen lisäksi opettelemaan koodausta ja testaamaan modernin tietokoneen rajoja.  

Syntyi uusi taiteen muoto: demot.  

90-luvun alun demot olivat lyhyitä ohjelmia, joita ajettiin laittomasti jaettujen pelien käynnistyksessä. Pelin ”kräkkääminen” oli sen verran haastava prosessi, että jokainen sen tehnyt halusi jättää oman puumerkkinsä, josta pystyi tunnistamaan minkä ryhmän versio on kyseessä. Demon ajatus oli koetella teknologian rajoja, luoda jotain näyttävää ja ottaa raudasta irti jotain uutta. 

Demot irtaantuivat pian pelien laittomasta levityksestä ja jäivät elämään omaksi formaatikseen.  

Demot ovat digitaalista taidetta, jota Assemblyillä on esitelty aivan sen alkuajoista lähtien. Alta voit katsoa Future Crew -nimisen ryhmän Second Reality -demon vuodelta 1993.  

 

Demoja tuottivat erilaiset demoryhmät, joita Suomessa on aikojen saatossa ollut satoja. Demon tekeminen on aikaa vievä prosessi, johon ryhmällä saattoi kulua aikaa kuukausista vuosiin.  

Kuten arvata saattaa, demojen tekijät olivat (ja ovat edelleen) kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Monet demoja tehneet nuoret olivat itseoppineita, sillä mikään koulu ei tarjonnut valmiuksia demojen tekemiseen. Taitoja kehitettiin osallistumalla demokisoihin eli kompoihin ja kyselemällä kokeneemmilta kavereilta. 

Kun yhteistyö sujui oman demoryhmän kanssa mallikkaasti, oli helppo pohtia voisiko ryhmä tehdä jotain muutakin yhdessä. Assemblyillä syntyneistä demoryhmistä ja ihmissuhteista on muodostunut suomalaisen pelialan menestystarinoita, kuten Bugbear, Remedy ja Rovio 

Kansainvälistä gloriaa ja villejä haasteita 

Tapahtuma sai jo alkuvaiheesta alkaen saanut kansainvälistä huomiota. Assembly kerää yhteen osaajia ympäri maailman.  

Alta löydät kreikkalaisen Andromea Software Developmentin Lifeforce -demon, joka voitti Assemblyillä parhaan demon palkinnon vuonna 2007. 

 

Eivätkä demot enää tänä päivänä jää vain tietokoneiden varaan.  

Assemblyillä järjestetään myös Real Wild -kompo, jossa osallistuja voi ohjelmoida haluamansa laitteen suorittamaan näyttävän ohjelman. Kilpailun haaste syntyy siitä, että koodattavan ohjelman lisäksi kilpailijan täytyy ohjelmoida käytettävä laite toimimaan ruutuna. Kisassa on nähty muun muassa Excel-ohjelma, näppäimistön näytöllä suoritettava ohjelma sekä Legoilla ja syntetisaattorilla suoritettava demo 

Loppupeleissä kyse on taiteesta, jonka kauneus piilee aina katsojan silmässä.  

Alta löydät suosikkidemoni, jonka ovat toteuttaneet suomalainen CNCD ja kansainvälinen Fairlight. Se on voittanut parhaan demon palkinnon Assemblyillä vuonna 2018. 

 

 

Ensimmäinen Assembly järjestettiin peräti 30 vuotta sitten Kauniaisissa vuonna 1992 ja siellä vieraili 700 osallistujaa. Kävijämäärät ovat kasvaneet vuosien varrella ja nykyisin tuhannet osallistujat kokoontuvat yhden katon alle Helsingin Messukeskukseen. 

Lähteet:  

https://party.assembly.org/summer22/historia-history-of-assembly  

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/08/24/assembly-demopartysta-tietokonekulttuurin-suurtapahtumaksi  

https://yle.fi/uutiset/3-12454561  

Kuva: Sami Eräluoto, Assembly

 

Haluatko pysyä kartalla viestintämaailman kuulumisista, tilaa uutiskirjeemme!