Kun muutos on nopeaa ja sitä on kaikkialla, moni meistä alkaa äkkiä epäillä omaa kykyään pysyä perässä. Näkökulmia ja vaihtoehtoisia toimintatapoja on valtavasti. Mistä tietää, mikä on oikea suunta itselle ja omalle organisaatiolle? Mitkä ovat ne olennaisimmat argumentit ja tiedonjyvät, joihin nojautuen päätökset teknologia-alan markkinointiviestinnässä kannattaa tehdä?
Netprofile haastatteli B2B-teknologiaviestinnän ja -markkinoinnin johtajia, joista jokainen tunnisti ylläkuvatun haasteen: Mitä tehdä, kun toimintaympäristö komplisoituu, kanavat ovat murroksessa ja teknologia korvaa ihmisen? Nopeiden muutosten keskellä ennakointikyvyn merkitys korostuu.
Vaikka strateginen horisontti uhkaa kadota sumuun, maisema voi myös kirkastua yllättävän nopeasti systemaattisen pohdinnan ja tiedostaen tehtyjen valintojen avulla. Kyse ei ole rakettitieteestä, vaan rauhallisesta strategisesta ajattelusta, ketterästä päätöksenteosta ja kyvystä vikkeliinkin suunnanmuutoksiin.
Keskusteluissamme esiin nousi kolme teemaa, joihin keskittymällä asiantuntijat tunsivat voivansa kirkastaa strategista positiointiaan. Ne ovat:
Hallitse odotuksia, älä rohkaise haaveajattelua
Taloudellisesti tuskainen aika ei ruoki realismia. Päinvastoin viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijat törmäävät usein työssään siihen, että heidän työlleen asetetaan täysin epärealistisia odotuksia.
Aivan ensimmäisenä tärkeää onkin hallita sidosryhmien odotuksia. Markkinointiviestinnällä voidaan saada aikaan paljon, joskus lähes ihmeitä, mutta se onnistuu vain silloin, kun tekeminen kytkeytyy tiukasti liiketoimintastrategiaan. Myös joustava budjetointi ja selkeä raportointi helpottavat työskentelyä. Yllätyksiä tulee vähemmän, kun edistymisestä kerrotaan säännöllisesti ja selkeästi, tuloksia avaten ja liiketoiminnan mittareiden avulla perustellen.
Lopulta teknologiaviestinnän ja -markkinoinnin onnistumisen mittaaminen riippuu datan älykkäästä käytöstä. Ajattelun pitää olla datavetoista, sillä juuri data tarjoaa mittarit luottamuksen rakentamiselle, bränditietoisuuden lisäämiselle ja myynnin edistämiselle.
Sopivasti resursseja, riittävästi osaamista ja jatkuvaa itsensä kehittämistä
Rajalliset resurssit ja erityisosaamisen tarve vaativat kykyä näkemyksellisiin päätöksiin. Mihin viestintä- ja markkinointitiimin kannattaa panostaa menestyäkseen tekoälyn aikakaudella?
Resurssiriskin minimoimiseksi on viisasta varmistaa, ettei organisaatio ole liian riippuvainen yhdestä työntekijästä tai kumppanista. Käytännössä viestintä- ja markkinointialan vauhdikas todellisuus kaipaa nyt siiloihin sitoutumattomia hybridihahmoja eli T-mallin supersankareita, joilla on paitsi syvä asiantuntemus omasta erikoisalastaan myös luonteva kyky hypätä siiloaitojen yli tilanteen sitä vaatiessa.
Työkalujen ja tarvittavien taitojen muuttuessa tiimien on myös kehityttävä. Jatkuva oppiminen ja täydennyskoulutus on välttämätöntä ja edellyttää ylimmän johdon tukea. Avoin asenne, kyky sopeutua muutokseen, teknologinen osaaminen ja datalähtöinen ajattelu ovat avaimia sekä yksilön että tiimin menestyksen kannalta.
Vaikka pinnalla on erityisesti sopivien tekoälytyökalujen valinta ja niiden käytön opettelu, pitkällä aikavälillä saatamme hämmästyä, miten vähän tekoäly todella muuttaa ensiluokkaisen viestinnän ja asiakaskanssakäynnin lainalaisuuksia. Inhimillinen luova ajattelu ja kyky ohjata tekoälyä erottavat jatkossa viestinnän ja markkinoinnin huiput harmaasta massasta.
Ihmiset ovat luovuudessaan ainutlaatuisia – ja siten avain erottautumiseen
Erottautuminen herättää paljon huolta ja ajatuksia teknologia-alan viestintä- ja markkinointijohtajien keskuudessa. B2B-teknologiaa värittää brändien samankaltaisuus. Menestys vaatii huolehtimista siitä, että loppuasiakkaat tulevat tietoisiksi erinomaisuuksista, joilla tuotteet ja palvelut voivat erottua edukseen.
Yleisen arvion mukaan erottautumiskisassa voittavat ne, jotka panostavat viestinnän ja markkinoinnin laatuun. Kun uskaltaa päästää irti jargonista ja tehdä rehellistä, aitoa ja tunteita herättävää viestintää, onnistuu puhuttelemaan ihmisiä henkilökohtaisella tasolla. Se jää mieleen, erottaa kertojan massasta.
Tekoäly saattaa nostaa sisällöntuotannon perustasolta keskikastiin, mutta huippuluokan sisältö vaatii ihmistä, jonka herkkä kosketus tekee tavallisesta ainutlaatuista.
Odota, etene vai keskeytä?
Tarkkaan valituille alueille keskittyminen ja määrätietoinen työskentely selkeästi määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi johtaa varmimmin menestykseen. Juuri nyt teknologiamarkkinoinnin mestarit keskittyvät ajatusjohtajuuteen, PR- ja mediasuhteisiin sekä sisältömarkkinointiin. Ajatusjohtajuuteen panostaa entistä vahvemmin peräti 81 % vastaajista, sillä se vauhdittaa asiakassuhteiden syvenemistä.
Vaikka alan ammattilaisilla on selkeä näkemys siitä, mihin he paukkuja seuraavaksi laittavat, heillä on myös selkeänä mielessään se, että suuntaa on muutettava nopeasti, jos tulokset eivät vastaa odotuksia. Fail fast, eli hyväksy epäonnistuminen nopeasti – siinä suositeltu johtoajatus!
Tasapainoilu odottamisen, etenemisen ja epäonnistumisen myöntämisen välillä onkin jokaisen viestintä- ja markkinointialan ammattilaisen arkipäivää. Kuulemme jatkuvasti tulossa olevista, käänteentekevistä ratkaisuista, ja tuoreita työkaluja ilmestyy harva se päivä. Niiden edessä viisainta on olla säntäämättä suin päin jokaiseen uuteen käänteeseen. Tärkeää on harkita, mikä palvelee tarpeita oikeasti. Työ kannattaa tehdä välineillä, jotka toimivat nyt, mutta valmiudet kokeilla uutuuksia lyhyelläkin varoitusajalla on pidettävä korkeana.
Lisäajatuksia löydät Insight Track 2024 –raportistamme
Netprofile haastatteli raporttia varten 21 pohjoiseurooppalaista B2B-teknologia-alan organisaatioiden viestinnän ja markkinoinnin johtajaa. Kartoitimme heidän näkemyksiään viestinnän ja markkinoinnin suunnasta seuraavan kolmen vuoden aikana, vuoteen 2027 saakka. Raportin voit ladata luettavaksesi täältä: Insight Track 2024