Oletko koskaan pysähtynyt vaikuttavan kuvan äärelle somessa, mediassa tai vaikkapa jonkin teknologiayrityksen verkkosivuilla? Onko jo ensivilkaisu riittänyt kertomaan, mistä aiheesta on kyse – tai tunnistatko jopa yrityksen kuvan takana? Todennäköisesti vastasit ainakin osaan kysymyksistä myöntävästi, etkä ole ainoa. Valokuvaava somespesialistimme Katru jakaa parhaat vinkit, joilla pääset alkuun visuaalisessa markkinoinnissa.
Valokuvat ovat olennainen osa brändien visuaalista identiteettiä, mutta niiden merkitys unohtuu yrityksiltä herkästi. Kuvia ja visuaalista tarinankerrontaa kuitenkin tarvitaan lähes kaikkialla, oli kyseessä uutiskirje, somepostaus, medialle suunnattu tiedote tai yrityksen verkkosivut.
Kun lähden kuvauskeikalle, mietin aina ennakkoon muutamaa perusseikkaa. Millaisissa kanavissa ja formaateissa valokuvaa tullaan käyttämään? Mitä sillä halutaan viestiä ja saavuttaa? Mikä on otoksen rooli osana yrityksen laajempaa tarinaa ja brändiä?
Erilaisilla valokuvilla voidaan korostaa esimerkiksi yrityksen arvoja tai havainnollistaa monimutkaista laitteistoa. Visuaalisuus tukee viestinnän sanomaa ja parantaa sen ymmärrettävyyttä.
Valokuvat vauhdittavat vaikuttavaa markkinointia
Kun sisällöistäsi kiinnostunut kansalainen, esimerkiksi potentiaalinen asiakas, astuu yrityksesi verkkosivuille, kiinnittyy tämän huomio ensimmäisenä visuaalisiin elementteihin. Erilaiset kuvat keräävät huomion ja vaikuttavat oitis asiakkaalle syntyvään mielikuvaan – siis ennen kuin tekstiä on ehditty lukemaan sanaakaan.
Valokuvilla on myös tekninen rooli, sillä niiden avulla voidaan parantaa verkkosivun sijoituksia hakukonetuloksissa. Kuvien oikeanlaisella optimoinnilla saadaan kohennettua sekä latausnopeutta että käyttäjäkokemusta, joilla on merkittävä painoarvo hakukoneiden ranking-kriteereissä.
Myös sosiaalisen median puolella vaikuttava kuva on olennainen osa menestystä niin maksetussa kuin orgaanisessa tekemisessä. Se erottuu sisältövirrasta edukseen ja saa skrollaajan pysähtymään postauksen tai mainoksen äärelle. Hyvät valokuvat lisäävät someyleisöjen sitoutumista, jolla saattaa olla suurikin vaikutus sisältöjen menestykseen ja näkyvyyteen alustalla.
Somespesialistina todistan jatkuvasti erilaisia kampanjoita, joissa parhaiten toimivat laadukkain valokuvin varustetut sisällöt. Esimerkiksi ihmiskasvot ovat yksi tehokkaimmista keinoista sisältövirtaa selaavien kohderyhmien huomion nappaamiseen – olemmehan luontaisesti kiinnostuneita toisista ihmisistä.
Autenttiset kuvat rakentavat inhimillisyyttä
Laadukkaat, autenttiset valokuvat auttavat yrityksiä erottautumaan kilpailijoista ja parhaimmillaan jopa syventämään asiakassuhteita. Valokuvilla ilmennetään yrityksen brändiä, jolla saattaa olla mittava vaikutus silloin, kun asiakkaat vertailevat tuotteita ja palveluita.
Valokuvat tarjoavat mahdollisuuden välittää tunteita, kertoa tarinoita ja luoda yhteyttä. Siksi ne vaikuttavat vahvasti yrityksestä syntyviin mielikuviin. Kulissien taakse kurkistavilla sisällöillä yleisöt voidaan tuoda lähemmäs yrityksen ihmisiä, kulttuuria ja arvoja. Näin rakennetaan inhimillisempää yhteyttä, jolla on taipumus toimia tehokkaana asiakkaan sitouttajana. Kuviin ei siis missään nimessä tulisi suhtautua vain täytesisältöinä.
Aina sopivia autenttisia ja yrityksen näköisiä kuvia ei kuitenkaan ole omasta takaa käytettävissä. Kun aika on kortilla ja budjetti haraa vastaan, löytyy apu kuvapankkikuvista. Ne ovat kaupallisiin tarkoituksiin lisensoituja valokuvia, joita kuka tahansa voi ostaa ja ladata käyttöönsä eri palveluiden kautta.
Kuvapankkikuvien hyödyntämisessä on tärkeää muistaa, että niiden tulisi ainoastaan täydentää yrityksen omaa visuaalista materiaalia. Kuvat kannattaa valikoida huolella niin, että ne istuvat brändi-ilmeeseen mahdollisimman hyvin.
Kuvapankit pyrkivät palvelemaan mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa, jolloin kuvatkin ovat melko geneerisiä. Tunnistettavuutensa vuoksi pidempään markkinoinnin ja viestinnän parissa työskennellyt ihminen haistaakin kuvapankkikuvat jo kaukaa.
Ensimmäinen askel on pohtia, millaiset valokuvat tukisivat yrityksesi visuaalista ilmettä ja millaisia tarinoita yrityksesi on tarkoitus kertoa. On myös hyvä tiedostaa yleisimmät kuvatarpeet – arkisessa tekemisessä yrityksen oma kuvapankki saattaa auttaa monessa tilanteessa. Se säästää aikaa ja antaa jokaiselle työntekijälle pääsyn jo valmiiksi visuaalisesti yhteneväisen materiaalin äärelle.
Omaakin kuvapankkia on kuitenkin päivitettävä säännöllisesti ja visuaalisia tarpeita tulee takuulla sen ulkopuoleltakin säännöllisesti. Mikset siis sisällyttäisi myös visuaalisia sisältöjä osaksi markkinoinnin ja viestinnän vuosisuunnitelmaa? Näin yllätyksiä osuu eteen harvemmin ja nopean tarpeen taktisillekin kampanjoille löytyy aina laadukkaita kuvia.
Visuaalisen ilmeen ja vaikuttavan valokuvatarjonnan luomiseen löytyy myös osaavia kumppaneita. Meiltä saat apua brändi-ilmeen toteutukseen, vaikuttavaan visuaaliseen viestintään ja markkinointiin sekä tietenkin laadukkaaseen valokuvaukseen.
Kiinnostuitko kuva-asioista? Ota yhteyttä!