Netprofilen blogi

Kirjavinkit viestinnän ja maailman ymmärtämiseen

Kirjoittanut Merja Haverinen | 18.12.2023 11:40

Netprofilen lukupiiri on kahlannut läpi koko joukon kirjoja, jotka avaavat yhteiskunnan, teknologian ja viestinnän tilaa tässä hetkessä. Ota tästä lukuvinkit talteen!  

Olisipa aikaa lukea tietokirjoja, huokaili meillä Netprofilella moni vielä reilu vuosi sitten.  

Muun elämän tuoksinassa työhön liittyvän kirjallisuuden lukeminen voi jäädä jatkuvaksi aikomiseksi. Koska lukeminen kuitenkin tunnetusti kannattaa aina, perustimme Netprofilelle lukupiirin, jossa paneudumme työhömme liittyviin opuksiin. Kokoonnumme noin joka toinen kuukausi lounaan äärellä, keskustelemme luetusta kirjasta ja sen herättämistä ajatuksista ja päätämme samalla demokraattisesti seuraavan lukupiiriteoksen.  

Valitsemamme kirjat käsittelevät yritysmaailmaa, yhteiskuntaa, teknologiaa ja työelämän taitoja – kaikkea sitä tietoa ja taitoa, jota tarvitsemme työssämme yritysten ja yhteiskunnan toimijoiden kanssa.  

Mitä olemme lukeneet, ja mitä se meille antoi? 

1. Juha-Pekka Raeste / Hannu Sokala: Maailman 50 vaarallisinta yhtiötä 

Maailman 50 vaarallisinta yhtiöitä pureutuu tunnettujen yritysten toimintatapoihin ja eettisiin ongelmiin. Vaikka aihe on vakava, Raesteen ja Sokalan taitava teksti ja kiinnostavat anekdootit pitävät lukijan otteessaan.  

Lukijan kommentti:  

Mittava opus oli lopulta melko vaivaton lukea, koska yrityksiä käsiteltiin luku kerrallaan. Mediaa ja yhteiskuntaa seuraavalle ihmiselle teos ei välttämättä tarjoa suuria yllätyksiä – Metan (kirjassa vielä Facebook) ja Ikean ongelmia on käsitelty useasti aiemminkin. Mutta jotkut esimerkit pistivät veren silti kiehumaan! 

 

2. Hans Rosling: Faktojen maailma 

Faktojen maailma tarjoaa silmiä avaavan näkymän globaaleihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Rosling herättää tilastot eloon kiinnostavalla tavalla, ja kertoo, miksi asiat ovat paremmin kuin ajattelemme.   

Lukijan kommentti:  

Roslingin kirja on klassikko ja mielestäni sen suurinta antia ovat vinkit, miten omia ajatteluvirheitä kannattaa käsitellä. Ja se, että vaikka uutisvirtaa selatessa tuntuu, että ollaan matkalla motarilla helvettiin, niin itse asiassa ihan todella moni asia on luultua paljon paremmin ihan globaalilla tasolla.   

 

3. Mikko Hyppönen: Internet 

Internet-kirja pureutuu netin historiaan, nykytilanteeseen ja tulevaisuuden uhkiin. Se on hyvää lukemistoa kaikille, jotka haluavat ymmärtää tämän päivän digitaalista maailmaa. Teos on nimensä mukaisesti tietokirja, mutta Hyppösen letkeä ja hieman sarkastinen tyyli tekee siitä sujuvan luettavan.   

Lukijan kommentti:  

Hyppösen internet oli myös milleniaalille silmiä avaava ja internetin varhaishistoriaa koskeva osuus oli kiehtova. Teos oli myös paikoin hauska ja esimerkkikeissit kutkuttavan jännittäviä. 

 

4. Caroline Criado Perez: Näkymättömät naiset  

Näkymättömät naiset havainnollistaa ja konkretisoi kysymyksiä sukupuolten välisestä tasa-arvosta eri yhteiskunnallisilla aloilla. Kirja valottaa tutkimustietoon nojaten, miten miessukupuoli on ollut normi tavaroita ja käytänteitä suunnitellessa, mikä hankaloittaa tai jopa vaarantaa naisten toimintaa.  

Lukijan kommentti:  

Perez on omassa kategoriassaan huikea ja osoittaa sen, että diversiteettiajattelu on todella lapsenkengissä vielä monessa asiassa. Jos nyt ihan liiketoimintamahdollisuuksia ajattelee, niin tämä on perusteos myös siihen – paikattavia aukkoja on tarjoomassa ihan pirusti.  

 

5. Antti Isokangas, Jani Niipola, Rami Niemi, Riku Vassinen: Viherpesuopas 

Iskevästi kirjoitettu "Viherpesuopas" lupaa käytännön vinkkejä siihen, miten yritykset voivat edistää kestävää kehitystä ilman viherpesun vaaraa.  

Lukijan kommentti:  

Viherpesuopas on ajankohtainen – joskin sen rinnalla kannattaa lukea jonkun muunkin kuin markkinointiammattilaisen kirjoittama opas, jotta saa viestintään vähän substanssia. Hyvä ensimmäiseksi kosketukseksi, mutta jos vastuullisuusasiat ovat jo tutumpia, kannattaa ehkä aloittaa muualta. 

 

6. Anu Kantola & työryhmä: Kahdeksan kuplan Suomi 

Laajaan haastattelumateriaaliin perustuva tutkimus kuvaa suomalaisia arvoja ja kokemuksia Suomesta kahdeksan eri ryhmän kautta. Mukana ovat niin johtajat kuin itsensä työllistäjät, ylempi keskiluokka ja työttömät.  

Lukijan kommentti:  

Todella kiinnostava ja luontevasti toteutettu sukellus suomalaisten elämään, elintasoon ja arvoihin. Kirja avaa eri ryhmien edustajien näkemyksiä ja mielipiteitä niitä arvottamatta ja antaa kaikille äänen. Erinomainen opas tämän hetken mielenmaisemiin.  

 

Jokainen näistä teoksista on jollain tavalla onnistunut herättämään ajatuksia ja tuomaan uusia näkemyksiä. Toivottavasti sinäkin löydät näistä uutta luettavaa tai kuunneltavaa! 

Viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille ymmärrys yhteiskunnasta ja taloudesta on olennaista, jotta pystymme puhuttelemaan erilaisia yleisöjä ja vaikuttamaan niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Täällä voit tutkia, mitä kaikkea Netprofile on tällä saralla viime aikoina tehnyt!