Topi Kanniainen 12.2.2019 14:05

Hyvä podcast naurattaa ja vie minut Antti Holman ruokakaappiin

Meistä jokainen tietää sen tunteen, kun on palavasti koukussa kirjaan tai televisiosarjaan. Itse olen koukuttunut viime kuukausina useaan podcastiin.

iStock-841196064-1

Moni kuuntelee podcasteja kuntosalilla. Kuva: iStockPhoto/PeopleImages.

Saatan tarkistaa monta kertaa päivässä, onko lempipodcastistani tullut uusi jakso. Kun kuuntelen Antti Holman Auta Antti -podcastia kuntosalilla tai metrossa, en ole kuntosalilla tai metrossa. Palaan komeroon. Siihen samaan newyorkilaiseen ruokakomeroon, jossa Antti vastaa viisaasti hänelle lähetettyihin kysymyksiin.

Voin lähes kuvitella ojentavani Antin miehelle sen huoneenlämpöisen pullon San Pellegrinoa, kun hän tulee soittamasta harppua.

Nauran suosikkipodcasteilleni monta kertaa viikossa ääneen julkisella paikalla. Antti Holma ja Politbyroon kolmikko tuntuvat välillä niin läheisiltä, että saatan miettiä aamun Helsingin Sanomia lukiessani, että millaistakohan keskustelua tästä käydään Politbyroossa.

Miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja joka kuukausi

Podcast on radion renessanssi. Aivan kuin radiossa, myös podcastissa on parhaat kuvat. Ääni korvassa luo todella henkilökohtaisen ja intiimin suhteen, johon sitoudutaan.

Suomessa ala on vielä nuori. Lauantaina Jaksomedian järjestämällä Jaksohali-podcastfestivaalilla opin, että kasvu on Suomessakin erittäin nopeaa. (Iso kiitos Jaksomedian Veera Luoma-Aholle ja Olli Sulopuistolle järjestämisestä ja tosi hyvästä ohjelmasta!)

Nopea kasvu kuitenkin muuttaa nopeasti myös kuulijaprofiileja. Iso merkitys on myös sisällöillä, sillä uudet suosikit myös houkuttelevat aina uusia kuulijoita podcastien pariin.

Radiomedian tutkimuksessa 24 prosenttia suomalaisista kertoi, että aikoo kuunnella jatkossa enemmän podcasteja. Kaksi kolmasosaa kertoi, että aikoo kuunnella joko yhtä paljon tai nykyistä enemmän podcasteja.

Erään suuren suomalaisen sanomalehden keskijohdon edustaja siunaili taannoin Twitterissä, että Suomessa on pian enemmän podcasteja kuin podcastien kuuntelijoita.

Meidän podcastien tekijöiden onneksi tilanne on kuitenkin vielä toinen. Radiomedian tutkimuksen mukaan Suomessa podcasteja kuuntelee joka kuukausi noin miljoona ihmistä.

Podcastien kuuntelijoita löytyy kaikista ikäryhmistä, mutta eniten podcasteja kuluttavat nuoret. Lähes 40 prosenttia 15–29-vuotiaista on kuunnellut podcasteja kuluneen kuukauden aikana.

Hyvin toimitettu podcast viettelee tunneiksi brändin pariin

Etenkin bisneksestä kertovien podcastien määrä on kasvanut sitä mukaa kun talousjournalismin määrä on vähentynyt. Ei ole ihme, että hyvin toimitetut liiketoiminta- ja teknologiapodcastit löytävät oikein markkinoituina yleisönsä. Osa tutkimuksista viittaa siihen, että sponsoroidut podcastit koetaan jopa luotettavampina kuin sponsoroimattomat.

Podcast on syvällisempi formaatti, jossa voi vaikkapa sukeltaa IoT:n maailmaan tai esitellä kuulijoille kiinnostavia tyyppejä suomalaisen liike-elämän huipulta ja huipun juurelta.

Helppoa sen tekeminen ei kuitenkaan ole. Sujuvien ja rentojen podcastien takana on huolellinen casting, käsikirjoitus ja esiintymiskoulutus, jolla rentous on saavutettu. Kyse ei ole takeltelemattomuudesta vaan taidosta kysyä oikeat kysymykset oikeassa järjestyksessä oikealta ihmiseltä.

Intiimiys tekee podcastista myös armottoman. Kuuntelu katkeaa nopeasti, jos äänenlaatu on heikko ja juontaja ärsyttää.

Suunnitteletko podcastia? Varo näitä viittä sudenkuoppaa

1 Tylsyys

Kuulija antaa podcastillesi tyypillisesti 30–60 minuuttia aikaa elämästään. Se on kenelle tahansa meistä pitkä aika. Älä ole tylsä, vaan mieti näkökulma, vieraat ja käsittelytavat huolella.

2 Myyntituputus

Sinulla on varmasti hieno tuote, mutta podcast ei ole tunnin mittainen radiomainos. Luota podcastin tekijöihin äläkä vaadi yrityksen pääviestin toistamista viiden minuutin välein käsikirjoituksessa, sillä kuulija väsyy nopeasti. Yksi hyvä keino sisällyttää mainokset podcastiin on erilliset mainostauot, jolloin juontaja ja vieraat voivat keskittyä käsittelemään kiinnostavia aiheita toimialaltasi.

3 Äänenlaadusta tinkiminen

Särinät, sirinät, hurinat ja lorinat kuuluvat helposti läpi, joten kannattaa harkita panostamista studioäänitykseen. Myös ööt, aat, eet ja muu änkytys kannattaa leikata pois.

4 Laiskuus

Podcastin tekemisessä ei ole mitään helppoa. Tunnin podcast vaatii huolellisesti laaditun käsikirjoituksen, joka pitää kuulijan otteessaan. Podcastin pitäjän ”hauska huulenheitto kavereiden kanssa” [horinaa porukalla] tai ”ajankohtaisten ilmiöiden ruotiminen” [horina] kiinnostaa lähtökohtaisesti vain ystäviäsi ja äitiäsi.

5 Sisällön tunkiolle hautaaminen

Podcast on iso investointi, joka kannattaa hyödyntää artikkeleissa ja blogeissa, jotka samalla markkinoivat podcastia. Kohdentaminen esimerkiksi tietyn toimialan tietyn kokoisten yritysten ostopäättäjille onnistuu sosiaalisessa mediassa. Näin saat podcastistasi puheenaiheen oikeassa kohderyhmässä.

Kaipaatko apua podcastisi suunnitteluun tai toteuttamiseen? Me autamme sinua mielellämme, ota yhteyttä!