Jirimiko Oranen 3.6.2021 14:35

Asiakkaat kiittävät: Netprofilen uudet strategiametodit tuovat tulosta

Suunnitelma oli selvä. Liittyessäni Netprofilen osaajajoukkoon syksyllä 2020 laadimme nopeasti tiekartan. Keskusteluissa asiakkaiden kanssa oli käynyt selväksi, että viestinnän kentässä oli alueita, jotka tarvitsivat siltoja – yleensä liiketoiminnan tavoitteiden ja viestinnän arjen välillä.

Tunnistimme kolme kohdetta.

Ensimmäisenä totesimme, että viestinnän strateginen suunnittelu kaipasi tarkennettua metodiikkaa, joka olisi yhdenmukaisempi liiketoiminnan suunnittelun kanssa. Äänet kentältä kertoivat, että yhteisymmärrys viestinnän ja toimitusjohtajan välillä rakoili yhä, ja uudet työkalut olivat tarpeen.

Toinen keskeinen havaintomme oli, että mahdollisten mainekriisien kirjo oli menossa isosti uusiksi kyberrikollisuuden nousun myötä. Monimutkaisten tilanteiden hallintaan ei ollut metodiikkaa eikä prosessia – mikä kävi nopeasti ilmi, kun pintaa hieman raapaisi.

Kolmanneksi tunnistimme, että vielä oli paljon matkaa siihen, että kaikki suomalaiset johtotason ammattilaiset osaisivat ottaa paikkansa organisaatioidensa säkenöivänä keulakuvana. Vaikka suomalaiset ovat keskimäärin aivan eri tasolla esiintyjinä kuin vaikkapa 90-luvulla, vieläkin jää käyttämättä mahdollisuuksia edistää liiketoiminnan menestystä eri foorumeilla.

Käynnistimme Netprofilen strategiatiimin voimin tuotteistusprojektin, jonka päämäärä oli kehittää helposti toteutettavat ja tehokkaat työkalut näihin tarpeisiin. Päätimme toteuttaa hankkeen ohjelmistokehityksestä tutulla DevOps-filosofialla, jossa suunnittelu, koodaus ja testaus tapahtuvat nopeissa sprinteissä.

Otimme asiakkaamme mukaan, ja hioimme metodiikkaa palaveri palaverilta ja työpaja työpajalta. Kyberkriisien hallintamallille pystytimme oman isomman projektinsa, johon liittyykin runsaasti lisää kerrottavaa – siitä siis tulevissa ulostuloissa tarkemmin.

Nyt olemme pisteessä, jossa voimme sanoa, että metodiikka on valmistunut ja tehokkaaksi todennettu. Kehitys toki jatkuu proof of concept -vaiheen jälkeenkin.

Uudet Impact Strategy -työkalumme kytkevät viestinnän liikkeenjohdon ytimeen. Crisis Lab -metodiikka auttaa mainekriisien suitsimisessa. H72 on täysin uudenlainen, kokonaisvaltainen ratkaisu kyberkriisien hallintaan. Johdon esiintymistaitoja ja ajatusjohtajuuspositioita vahvistetaan Coaching Clinic -konseptilla.

On tietysti yksi asia kehitellä metodiikkaa. Toinen on se, kokevatko asiakkaat työkalut toimiviksi ja hyödyllisiksi. Parasta olla sanomatta itse mitään – annetaan kehitysvaiheessa mukana olleiden asiakkaidemme puhua:

  • ”Netprofilen konsultit puhuvat liikkeenjohdon kieltä ja ymmärtävät niin liiketoiminnan, teknologian kuin markkinoinninkin lainalaisuudet.” 
  • ”Saimme työstä vahvan näkemyksen toimintaympäristömme nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä. Tuloksia käytetään yhtiön johtoryhmässä ja hallituksessa pitkän aikavälin suunnittelussa.”​
  • ”Tiimimme ollessa äärimmäisen paineen alla Netprofile auttoi meitä laatimaan ja toteuttamaan hengenpelastusstrategian ja ottamaan prosessin hallintaan hyvässä yhteistyössä lakitoimistomme kanssa.”
  • ”Erottava tekijä oli Netprofilen kyky tunnistaa avainongelmat nopeasti ja löytää niihin yksinkertainen ja inhimillinen ratkaisu.”
  • ”Netprofilen ihmiset ovat tinkimättömän ammattitaitoisia, ja heidän kanssaan on helppo tulla toimeen.” 
  • ”Pystyimme työssä keskittymään olennaiseen ja pääsimme tehokkaasti tuloksiin.”

Jos suoraan sanomme, niin hiljaiseksihan nämä kiittävät kommentit vetävät. Tästä on todella hyvä jatkaa: tavoitteemme on auttaa asiakkaitamme saamaan yhä enemmän irti viestinnästä ja markkinoinnista liikkeenjohdon strategisina työkaluina.

Kerromme aiheesta luonnollisesti mielellämme lisää. Aloitus on helppoa. Jos sinun organisaatiosi tarvitsee uusia ajatuksia teknologian, liiketoiminnan ja markkinointiviestinnän yhdistämisestä, klikkaa alla olevaa painiketta. Olemme palveluksessasi.

Tutustu Netprofilen strategiatyökaluihin täällä.

Haluatko lisätietoja metodeistamme? Klikkaa alla olevaa painiketta.

OTA YHTEYTTÄ