Juha Frey 22.3.2018 11:19

Algoritmi: kaveri, jonka iholla haluat olla

SXSW-Netprofile-Tour-Main-Stage_IMG_7764_2

Photo: Juha Frey

Sana algoritmi oli SXSW-teknologiatapahtumassa kaikkien huulilla. Oli tarve, ratkaisu tai toimiala mikä vain, toteutuksen taustalla on yhä useammin jonkin sortin algoritmi. Mitä oppivampi, sitä innostavampi.

Yksinkertaistettuna algoritmi tarkoittaa joukkoa sääntöjä, joiden perusteella tietokoneohjelmisto tekee valintoja. Esimerkiksi verkkopalvelu näyttää eri käyttäjille erilaista sisältöä riippuen siitä, mitä algoritmi tietää käyttäjästä, käyttötilanteesta, käyttöpaikasta tai jostakin muusta valitusta asiasta.

Algoritmeistä on paljon hyötyä. Ne helpottavat ja nopeuttavat jokapäiväisten palvelujen ja sovellusten käyttöä. Niiden ansiosta saamme sellaista tietoa ja viihdettä, josta pidämme.

Mutta, kuten aina, riskejäkin on (dystopioiden ystäville suosittelen Cathy O’Neilin kirjaa Weapons of Math Destruction). SXSW:ssä puhuneen teknologiavisionääri Tim O’Reillyn kiteytyksen mukaan isojen ja pienien riskien taustalla on yksi ja sama asia: algoritmille asetettu päätavoite. 

Algoritmi nimittäin tekee mitä siltä pyydetään silloinkin, kun moni ihminen jo kohtuuteen vedoten lopettaisi. Esimerkiksi valeuutis-ilmiöstä on syytetty Facebookin algoritmin päätavoitetta, käyttäjien aktivointia ja sitouttamista.

Markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta algoritmeja on olennaista ymmärtää monesta eri syystä. Tässä niistä kolme:

  1. Älykäs markkinoija oppii ja optimoi.

    Verkon palvelut ovat täynnä toinen toistaan toimivampia algoritmeja, joiden avulla markkinoinnin tavoittavuus ja teho saadaan aivan uusiin sfääreihin.

    Algoritmit voivat esimerkiksi seurata erilaisten viestiversioiden tuloksia ja painottaa parhaiten toimivia viestejä ilman, että väliin tarvitaan ihmistä tekemään päätöksiä. Näiden algoritmien ymmärtäminen ja hyödyntäminen on olennainen osa sisältöjen älykästä kohdistamista ja markkinoinnin tulosten mittaamista.
  1. Kaukokatseinen markkinoija arvioi riskejä.

    Algoritmeihin liittyy paljon pelkoja, eikä syyttä. Ei ole lainkaan kaukaa haettu mahdollisuus, että sinunkin yrityksesi tuotteen tai palvelun algoritmi olisi joskus jonkun mielestä viallinen, jopa paha.

    Tee siis kunnon riskianalyysi ajoissa: millaiset asiat voivat mennä vikaan, mitä voit tehdä jos näin käy, ja millä tavoin voit jo ennakolta estää tai lieventää ongelmia. Hyväkin viesti voi lennähtää tuulettimeen, jos se kohdistuu väärälle ryhmälle, väärään aikaan tai väärässä paikassa. Kontekstiin ja väärinymmärrysten mahdollisuuksiin liittyvien riskien ymmärtämiseen vaaditaan empatiaa, johon tarvitset vielä ihmistä.
  1. Moderni markkinoija keskittyy tekoihin.

    Toistaiseksi algoritmit ovat ihmisen tekemiä. Niiden toimintalogiikan ymmärtäminen ja toimintoihin vaikuttaminen jo suunnittelupöydällä on olennainen osa modernin markkinoijan roolia. Algoritmit kun sanelevat millainen käyttäjäkokemuksesta muodostuu, ja käyttäjäkokemus taas tunnetusti ratkaisee voittajat ja häviäjät.

    Erityisen merkityksellistä on määritellä millaisiin asioihin asiakas voi itse vaikuttaa tuotteesi tai palvelusi käyttöönoton ja käytön aikana. Kaikkea minkä voisi automatisoida ei nimittäin aina kannata automatisoida: on inhimillistä kaivata vähintäänkin illuusiota siitä, että kontrolli on omissa käsissä.

Markkinoinnin ja viestinnän ydintä on tuotteen tai palvelun sekä sen asiakkaiden rajapinnan ymmärtäminen sekä tuossa rajapinnassa vaikuttaminen. 

Kun liiketoiminnalle kriittisen tärkeän rajapinnan ominaisuudet määritellään algoritmeilla, meidän markkinoijien paikka on kentällä eikä katsomossa.

Kun siis kuulet sanan algoritmi, höristä korviasi: se on paras kaverisi, jonka iholla kannattaa olla.

PS. SXSW-tapahtuma avasi vuoden 2018 Netprofile Tourin. Mutta mikä ihmeen Netprofile Tour, ja miksi? Lue viime vuoden opeista tiivistämämme yhteenveto "Markkinointiviestintä murroksen kourissa" alla olevasta linkistä!

Lataa Netprofile-tour opas