Data ei valehtele: viestintä ja markkinointi ovat myrskyssä. Netprofilen tuore trendiraportti valaisee B2B-teknologian viestinnän ja markkinoinnin rajuilman isoa kuvaa. Merkillepantavaa on ajatusjohtajuuden nousu painopisteeksi, johon peräti 81 % haastattelemistamme viestintä- ja markkinointijohtajista aikoo satsata.
Netprofile haastatteli 21 pohjoiseurooppalaista B2B-teknologiayrityksen viestinnän ja markkinoinnin johtajaa. Heidän ajattelunsa heijastaa kasvavaa tarvetta erottautua yhä kilpaillummassa ympäristössä bisnesrelevantilla sisällöllä.
Perinteinen mediamainonta on vankassa vastatuulessa, sillä yksikään vastaajista ei suunnittele investointien lisäämistä, ja 47 % aikoo jopa vähentää niitä. Maksetussa näkyvyydessä käy muutoksen navakka puhuri. Samaan aikaan perinteinen PR ja ajatusjohtajuus ovat nosteessa.
Teknologiayritysten asiakkailla on enemmän tietoa käytettävissään – ja useammista lähteistä – kuin koskaan aiemmin. Tämä asettaa kovia vaatimuksia asiakkaiden huomiosta kilpaileville yrityksille.
Markkina kohisee – mitä haluat sanoa?
Raporttiin haastatelluista 62 % aikookin nyt investoida lisää sisältömarkkinointiin. Tässä taitaakin piillä avain B2B-teknologiatoimijan maksetun näkyvyyden rakentamiselle. Unohda vanhan maailman mainosajattelu – sijoita relevanttia tietoa kohderyhmän arvostamiin mediaympäristöihin.
PR ja mediasuhteet ovat uudessa aamunkoitossa. 81 % vastaajista suunnittelee lisäinvestointeja operaatioihin. Kapenevassa kohdemediamarkkinassa edessämme on toki mielenkiintoinen ristiriita – ansaittua näkyvyyttä pitäisi saada, mutta minne mahdumme mukaan?
Avain on jälleen tarjotun tiedon merkityksellisyys. Syötteiden vaakasateessa joutavat jorinat eivät toimittajiin pure. Ajatusjohtajuus on myös PR-näkyvyyden oiva tae.
On tarjottava sisältöä ja näkemystä, jota mediayleisö janoaa. Ja on ymmärrettävä yhä vahvemmin, millaiset yleisöt kutakin mediaa kuluttavat.
Vaikuttajamarkkinointi laskusuunnassa
Sosiaalisen median murroksessa vaikuttajamarkkinoinnin vahvin terä taitaa olla tylsymässä. 67 % vastaajista kertoo, että ei ole lisäämässä resurssikohdennusta vaikuttajamarkkinointiin. Tätä ei ehkä voi pitää valtavana yllätyksenä ottaen huomioon keskimääräisen B2B-ammattilaisen korkean koulutustason ja kriittisen medialukutaidon.
Virtuaalikanssakäymisen värittämässä työtodellisuudessa ei ehkä ole yllättävää sekään, että vastaajat eivät tunne kasvavaa vetoa tapahtumamarkkinointiin. Yli puolet vastaajista sanoo, että ei ole lisäämässä osa-alueen resursseja.
Kohtalo omiin käsiin
Myrskyävällä merellä B2B-teknologiayrityksen on tärkeää kehittää oma erottuva luonteensa. Vahva maine, joka heijastaa yrityksen ydinarvoja. Vahva brändi, johon ostajat haluavat sitoutua. Vahva positio, jonka asiakaslupauksen keskiössä on asiakkaan ongelmien ratkaiseminen ja asiakkaasta välittäminen.
Voittajat kehittävät ja ruokkivat tarinaa, jossa kumppanoituminen yrityksen kanssa tuottaa onnellisuutta ja hyvää mieltä. Osaako oma organisaatiosi mielestäsi kuvata tarjoomansa olemassaolon tarkoituksen niin, että se parantaa asiakkaan kokemusta arjesta ja elämästä?
Tekoälyn aikakaudella inhimillinen tarina on erottava tekijä. Aidon luovuuden merkitys viestinnässä ja markkinoinnissa on vain kasvanut. Ajatusjohtajuus on työntövoima, joka auttaa purjehtimaan markkinatrendin aallonharjan yli menestyksen siniselle merelle.
Kaipaatko uutta suuntaa markkinointiviestinnälle? Lataa Netprofilen Insight Track -raportti!