Yrityspodcast – näin pääset alkuun

27.04.2017

170426_Podcastblogi.png

Suunnitteletko yrityksellesi omaa podcastia? Tässä muistilistaa, jonka avulla pääset alkuun!

1) Mieti aiheet. Mistä aiheesta meillä tiedetään ja innostutaan? Mikä kiinnostaisi asiakkaitamme?

2) Valitse äänet. Yksi vai useampi keskustelija? Vakioäänet vai vaihtuvat? Oman talon väkeä vai kiinnostavia vaikuttajia verkostostamme?

3) Jatkuva vai sarja? Podcast voi olla jatkuva kuin blogi, mutta myös määrämittainen, kuten tv-sarja.

4) Suunnittele jaksojen rakenne. Kuulijan kannalta on helppoa, jos jaksojen rakenne ja pituuskin pysyvät suunnilleen samoina.

5) Käsikirjoitus. Suunnittele kunkin jakson puheenaiheet ja mahdolliset muut äänipalat.

6) Mieti höysteet. Esimerkiksi alkujingle, intro, jossa mainitaan podcastin nimi ja jakson aihe, loppukilautus.

7) Äänitys ja editointi. Podcast luonnistuu hyvällä mikrofonilla ja editointisoftiakin löytyy. Helpommalla kuitenkin pääset, jos otat tähän vaiheeseen yhteistyökumppanin kuten studion.

8) Nimeä oivaltavasti. Keksi podcastillesi naseva nimi. Nimeä myös jaksot siten, että otsikot innostavat kuunteluun! Mitä jaksojen esittelyteksteissä kerrotaan?

9) Suunnittele jakelu. Millä alustalla podcast julkaistaan? Edullinen ja suosittu on SoundCloud, josta hengentuotteen voi ohjata myös iTunesiin ja upottaa omille kotisivuille.

10) Markkinoi jaksoja. Missä potentiaaliset kuuntelijamme liikkuvat? Kuinka tavoitamme heidät?  

Benchmarkeja voit etsiä ja kuulostella vaikkapa Jakso.fi:stä, joka listaa kotimaisia podcasteja.  

Jos podcastin teko innostaa, mutta kaipaat jeesiä, niin autamme mieluusti sekä suunnittelussa että toteutuksessa!

 

Tilaa Netprofilen uutiskirje!

 

Tagit: podcast, Yrityspodcast

Kirjoittanut

Uusimmat

Twitter