Twin Peaks -fanikulttuuri someajassa

02.08.2017

TwinPeaks_blogi_Hanna-Maria.jpg

Seuraa hc-fanin tunnustuksia. Kun TV-sarja Twin Peaksin ensimmäiset kaksi tuotantokautta näytettiin Maikkarilla 1990-luvun alussa, kävin itse vielä peruskoulua ja seurasin tarinan etenemistä salaa aina mahdollisuuden avautuessa. Osa jaksoista jäi väistämättä katsomatta, mutta tilanne korjautui, kun löysin matkalta sattumalta Twin Peaks VHS-setin ja palasin kotiin reppu täynnä kasetteja.

Sarjaan keskeisesti liittyvää Laura Palmerin salaista päiväkirjaa tai Dale Cooperin elämänkertaa jouduin jonottamaan kaupunginkirjastosta, sillä paikalliseen kirjakauppaan niitä ei siihen aikaan saatu tilattua.

27 vuotta kestänyt uusien jaksojen odotus palkittiin viimein tänä keväänä. Mikäli heräämistä kuudelta maanantaiaamuisin ei lasketa, kolmannen tuotantokauden katsominen on vaatinut nykyisin huomattavasti vähemmän vaivaa. Kiitos teknologisen kehityksen jaksot ovat katsottavissa HBO Nordicin suoratoistopalvelun kautta tuoreeltaan. Tällä välin ilmestynyt uutuuskirja Twin Peaksin salainen historia oli sekin ladattavissa sähköisenä heti ilmestymispäivänään.

Väliin jääneinä vuosina Twin Peaks -nälkää ovat sammuttaneet usenet-ryhmä ja blogit. Fanien askartelemia käsitöitä kahvimukeista T-paitoihin on voinut tilata Etsystä ja kuvamateriaaliin on törmännyt tämän tästä Pinterestissä.

Aivan uudenlainen yhteisöllisyyden kokemus on kuitenkin tarjoutunut ns. nykysomen myötä. Tänä kesänä ensireaktioita uusiin jaksoihin on jaettu tyypillisesti Twitterissä, joka täyttyy jokaisen jakson jälkeen heti nopsaan kaapatuista gifeistä. Juonenkäänteitä on ruodittu niin Facebook-ryhmissä kuin Redditissä ja fiilistelyä on tietysti päässyt seuraamaan visuaalisesti myös Instagramissa. Varmuudella voi lisäksi sanoa sen, että blogit ovat nyt korvautuneet selvästi podcasteilla ja videoilla.

Podcasteja löytyy laskelmieni mukaan pitkälti yli 30, niistä useimmat amerikkalaisia, mutta muutama myös lähempää Ruotsista ja Saksasta. Formaatti vaikuttaa vakiintuneen tunnin pituuteen. Suurin osa kertaa jaksojen tapahtumia, mutta joukosta erottuu myös muutama sellainen, jossa esimerkiksi haastatellaan sarjan käsikirjoittajia ja näyttelijöitä.

Podcasteja voi kuunnella sekä Apple-käyttäjille tutussa iTunesissa että Soundcloudissa, mutta itselleni pienenä yllätyksenä myös YouTubessa, joka tarjoaa toki enemmän potentiaalia laajemman yleisön tavoittamiseen. Monilla on omat Facebook- ja Twitter-tilit ja kuuntelijoita osallistetaan pyytämällä iTunes-arvioita sekä lukemalla sähköpostitse lähetettyjä kommentteja.

Pelkästään YouTubessa Twin Peaks -haku tuottaa tulokseksi 852 000 videoklippiä. Mukana on niin vlogeja kuin suoralähetyksiä, joissa jaksoihin reagoidaan yhdessä livenä.

Myös sarjan viralliset kanavat ovat päivittyneet tasaiseen tahtiin. Ohjelmalla on omat Twitter-, Facebook ja Instagram-tilit, joilla jaetaan paitsi markkinointimateriaalia myös esimerkiksi fanien piirustuksia. Sarjan näyttelijät ovat hekin osallistuneet kiitettävästi keskusteluun, postanneet behind the scenes -materiaalia ja vastanneet fanien kysymyksiin Facebook-livelähetyksissä.

Mikäli Sentionen analyysiin on uskominen, saman innostuksen jakaa moni muukin katsoja – Suomi kun on yksi aktiivisimpia Twin Peaks -somettaja. Uusia jaksoja on vielä muutama kappale jäljellä ja fanien hartaana toiveena on tietysti se, että sarja saa vielä jatkoa. Keskustelu some-kanavissa jatkuu siitä huolimatta varmasti vielä pitkään, sillä Twin Peaksin mysteerit tuntuvat olevan ehtymätön lähde erilaisille teorioille ja spekulaatiolle. Tykkään siitä, että kritiikkiäkin esitetään.

Tässä oma Twin Peaks -fanitarinani. Mutta mites te Game of Thrones -fanit ja muut? Pystyttekö samaistumaan?

 

Social selling -opas

Tagit: Viestintä, Sosiaalinen media, media, Twin Peaks, Fanikulttuuri

Kirjoittanut

Uusimmat

Twitter