Toni Stubin 17.5.2017 14:37

LinkedIn työkäyttöön ja Facebook siviilijuttuihin – vaiko sittenkin toisin päin?

Netprofilen_Blogi_ToniS.jpg

Nykyään jo takapajuisinkin paja alkaa ymmärtää, että sosiaalisella medialla voi olla bisnestä edistävä vaikutus. Edistyksellisimmät kannustavat jopa työntekijöitä jakamaan firman fiiliksiä omilta sometileiltään.

Sosiaalisten palvelujen roolit vaikuttavat selkeältä: Facebookissa jaetaan arkisia päivityksiä ja ruokakuvia, Twitterissä ollaan professionaaleja ja LinkedIn on verkostoitumista ja ammattiminän kiillottamista varten.

Mutta ei asia näin yksiselitteinen ole. Inbound-markkinoinnin pioneerin Hubspotin juuri julkaistussa 2017 State of Inbound -tutkimuksessa todetaan, että ammattikäytössä Facebook (74 %) on jo lähes yhtä suosittu kuin LinkedIn (78 %). Latinalaisessa Amerikassa Fese on jo suosituin ammattisome.

Privaattipuolella Facebook on toki vielä selvästi muuta joukkoa edellä 91 prosentillaan, mutta hieman yllättäen LinkedIn on tässäkin käytössä palveluista kolmantena vain hieman kakkosena olevan Instagramin perässä.

Twitter pyörii keskikastissa vajaan 60 % käyttöasteella sekä yksityis- että ammattikäytössä. Eniten kannatusta sirkutusviesteillä on Pohjois-Amerikassa ja EMEA-alueella.

Kattavan raportin (kannattaa muuten ladata, se sisältää paljon muutakin erinomaista tietoa markkinoinnin nykytilasta) kiinnostava huomio on se, että suosituinta sosiaalisen median käyttö on ylimmässä johdossa CxO-tasolla. Täällä LinkedIn ja Facebook ovat jo käytännössä myös tasaveroisia (81 ja 80 %). Tämä selittyy raportin mukaan sillä, että johtoasemiin nousseilla henkilöillä on useimmiten myös laajimmat kontaktiverkostot.

Millaisten kanavien kautta ihmiset sitten kaipaavat ammatillisia yhteydenottoja?

Sosiaalinen media alkaa tässäkin olla varteenotettava tekijä. Jo 39 % suosii työviestinnässään somekanavia ja 31 % pikaviestejä. Oma veikkaukseni on, että tämä viimeksi mainittu ryhmä nousee tulevina vuosina eniten.

Sähköposti on kuitenkin vielä ylivoimainen ykkönen 86 prosentin kannatuksella, ja puhelinkin sinnittelee vielä 56 prosentissa kasvokkaisen tapaamisen (60 %) perässä.

Tässäkin on huomionarvoista, että ylin johto on edelläkävijä selvästi keskiarvoa innokkaampana some- ja meseviestittelijänä. Tutkimuksen laatijoiden mielestä tämä selittyy sillä, että johdon on pysyttävä ajan tasalla teknologian viimeisimmästä kehityksestä (mitenköhän lienee Suomessa).

Johtajat ovat myös muita useammin poissa työpisteeltään, ja uudet kanavat mahdollistavat tehokkaan viestinnän myös tien päältä – tältä osin somen suosio voi olla myös käytännön sanelemaa pakkoa.

Olit sitten yritysjohtaja tai oman elämäsi CEO, viimeistään nyt on aika unohtaa vanhat ennakkoluulot ja ottaa Facebook ja pikaviestit vakavasti myös bisneksessä.

soi2017report