3 tapaa pilata tubettajayhteistyö

11.05.2017

Tubettajayhteistyö.jpg

Kaupallinen yhteistyö Youtube-tähtien kanssa on hauskaa! Rahaa vastaan oman tuotteen tai palvelun saa mukaan hassulle videolle, minkä seurauksena brändisi profiloituu cooliksi ja katsojat ryntäävät sankoin joukoin ostoskorien äärelle.

Etenkin nuorisolaiset tunnustavat avoimestiettä tuotteiden esilletuonti tube-videoissa vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä. Kääntöpuolena on se, että kaupallisia videoita voi puskea starojen kanaviin jopa liikaa.

Tubettajayhteistöissä puhutaan isoista asioista: katsojia on paljon, kilpailevaa sisältöä runsaasti ja hintalappu suuri. Jos tässä operaatiossa epäonnistuu, myös negatiivinen huomioarvo on suurta. Tiiviissä skenessä sana nimittäin leviää.

Tubettajayhteisön suosio johtaa helposti siihen, että innokkaalta markkinoijalta jäävät joskus kiireessä kotiläksyt tekemättä. Keräsimme tubettajayhteistyötä suunnittelevien yritysten avuksi listan asioista, joita kannattaa välttää, mikäli toivoo kampanjansa olevan muutakin kuin täydellinen katastrofi.

Anna hälytyskellojen soida, jos:

1. Olet lähettänyt tubettajalle käsikirjoituksen tai yrityksesi graafisen ohjeistuksen Nuoriso seuraa tubettajia enemmän kuin pop-tähtiä. Fanit kyllä huomaavat, jos kaupallinen sisältö ei vastaa sävyltään kanavan normaalia sisältöä – eivätkä he tykkää siitä. Ammattitubettajat (tai ainakin heidän tuottajansa) osaavat onneksi kieltäytyä moisista toiveista videoitaan koskien, mutta annat itsestäsi paremman kuvan, jos et edes kysy.

2. Kampanjaltasi puuttuu idea tai olet kopioinut sen joltain muulta
Tube on hauskoja videoita pullollaan, eikä mielikuvituksettomuus varmasti jää katsojilta huomaamatta. Tubettajat, heidän asioitaan hoitavat yhteisöt sekä asiaan vihkiytyneet viestintätoimistot auttavat mieluusti konseptin hionnassa, jotta se saadaan palvelemaan mahdollisimman hyvin yhteistyön molempia osapuolia.

3. Sinulla ei ole rahaa
Siinä missä lehdet kirjoittavat tuotteista ilmaiseksi ja somesta saa mainostilaa vaikka parilla kympillä, tubettajien palkkiot alkavat pääsääntöisesti nelinumeroisista summista ja vuositasolla he voivat kääriä pankkitileilleen jopa miljoonia. Ilman mehevää budjettia paraskaan konsepti ei siis todennäköisesti tule näkemään päivänvaloa suositulla kanavalla.

Kaikkiin näistä ongelmista saa helposti ulkopuolista apua. Mikäli oireet jatkuvat, suosittelemme kääntymään pätevän viestintä-, markkinointi- tai markkinointiviestintätoimiston puoleen.

 

Tilaa-Netprofilen-uutiskirje

 

Tagit: Viestintä, Sosiaalinen media, Markkinointi, Tubettajayhteistyö, Youtube

Kirjoittanut

Uusimmat

Twitter